SEMESTERLÄSNING

För mig är läsning en stor del av varje semester. Jag läser väldigt mycket annars, men under en semester gör en ju absolut ingenting nödvändigt och då uppenbarar sig en himla massa tid till att läsa. Jag klagar ju inte direkt, och denna bokhög följde med mig till Kreta:
 
Min favoritförfattare när jag vill läsa lite lättare böcker som inte kräver någon riktig tankeverksamthet från mitt håll utan bara erbjuder ren underhållning är Alexander McCall Smith, som jag nämnde i ett inlägg för några dagar sedan. Han är nog mest känd för sin serie "Damernas Detektivbyrå", som även filmatiserades i en serie som gick på TV för några år sedan vet jag, men han har skrivit väldigt mycket mer än så, och böckerna är så många att de nästan aldrig tycks sina. Det finns alltid en ny seria att börja på när det kommer till honom.
 
Alla böcker handlar egentligen om helt vanliga människor som lever sina vardagliga liv, och som läsare får en följa de små och stora missöden som följer människorna genom livet och hur deras vägar korsas. McCall Smith föddes i Zimbabwe och är, samtidigt som han författar, även en världsledande jurist. Hans bildning, intresse för omvärlden, hans världsvana, allt det lyser igenom i böckerna och i hans olika karaktärer, som han även porträtterar väldigt humoristiskt, på ett extremt brittiskt vis om jag får säga så, och jag tror ni vet vad jag menar då. Brittisk humor och alla nickar liksom. 
 
Det här är i alla fall perfekta böcker att ha i sin hand vid sidan om en pool, eller bara en varm sommardag i trädgården med ett glas iste vid sin sida. Tips!
 
läsbart | |
Upp