GRÖNSAKSSOPPA + SCONES

Efter jobbet idag svängde jag förbi Ica en snabbis för att köpa selleri pga. så sugen på det, dunno why. Fänkål köpte jag också och det hela resulterade i att jag efter ett långt bad ställde mig och improviserade ihop en grönsakssoppa av det jag hade hemma innan plus inköpen från Ica.
 
Morot, palsternacka, fänkål, lök, potatis, selleri, persilja, vitlök, adzukibönor (som jag köpte hem i somras men heelt glömt bort, undangömda i skafferiet. Bra att ha i grytor, soppor, biffar, allt möjligt bra, framför allt för icke-köttätare var min tanke!) grönsaksbuljong och vitvinsvinäger + någon liter vatten bestod det hele av.
 
Jag hackade upp allt i grova bitar, fräste i lite olja i någon minut och hällde sedan över vatten och sen i med buljongtärningen. Bönorna ska ju egentligen blötläggas runt 8 timmar innan användning osv. men det gick bra ändå, lite tuggmotstånd kanske det blev men det passade in rätt bra tycker jag. Blandningen lät jag iallafall stå och småputtra på låg värme i drygt en timme.
 
 Soppan smaksatte jag till sist med persilja plus salt och peppar efter tycke och smak, och så en klick färskost på! Kort sagt en vanlig klar grönsakssoppa, som om du skulle göra buljong fast du äter det som en rätt istället. Under tiden som soppan sjöd passade jag på att baka scones fyllda med russin. Var jättesugen på det idag med, konstigt hur en kan få för sig saker ibland?
 
Så himla skönt att denna jobbhelg är över förövrigt, även om den har gått fort. Imorgon sover jag över hos Tomas efter plugget. Som jag saknar honom cirka jämt ändå, även fast vi träffas typ varje dag. Konstigt det med. Godnatt gullon, puss <3
 
mat och recept, vardag | |
Upp