FÖRSTA VECKAN I BJÄRNUM

Hej efter ofrivillig bloggpaus på över en vecka, men med så mycket nya intryck efter att ha flyttat ned hit och med så mycket annat i tankarna har jag somnat så fort jag lagt huvudet på kudden om kvällarna och tiden för bloggen har inte funnits till. Idag är det dock söndag, jag ska inte öva dans förens 12, och sitter nu och väntar på en tvättmaskin (boka tvättid 07 en söndag ändå) - ett ypperligt tillfälle att uppdatera er lite! Jag flyttade ju ned i onsdags förra veckan, och mamma stannade sedan här till på söndag. Oj vad det känns som en evighet sedan! Vi spenderade de där dagarna med att åka till Ikea för att köpa allt det där en upptäcker att en inte har men behöver när en flyttar in, som ett stort badrumsskåp typ, då det i badrummet var på tok för litet för alla Lush-produkter. Jag och mamma handlade även en massa på Maxi, spenderade en dag i Hässleholm som ligger cirkus 20 min härifrån och är närmsta staden till hålan som är Bjärnum. Usch vad det kändes jobbigt när mamma åkte för prick en vecka sedan, att vara ensam. Just det här med att vara själv ger mig smått ångest och är något jag måste börja må bättre i, för min egen skull. 
 
Redan innan skolan började i måndags hade ca. 12 personer från klassen en liten klassträff, under fredagen innan. Vi satt och pratade i timmar, jättefint. Och det är läskigt hur nära vi kommit fast vi knappt känner varandra under denna vecka, och trots att vi är 40 stycken (så många!). Efter skolan, som mest varit fylld med en massa info, rundvandring i metropolen Bjärnum, lekar, aktiviteter och lite mer info, har vi varit och badat i sjön som ligger här. Det är så vackert där, idyllen 101, och jag blir så glad och lugn av att bada i svenska sjöar på något vis. Så himla fint att träffas också, skratta, simma över till andra sidan och pusta för att alla är så trötta. Även fint att det är så nära till allt och alla här, det gör att en kan ses prick jämt om en vill! Och det vill vi uppenbarligen, för inte en kväll har klassen inte träffats på något vis. Vi har haft spelkväll, badat lite till, haft vår första klassfest i fredags, och igårkväll trängde många ihop sig i min klasskompis Charlies soffa för att se första Harry Potter-filmen. I min värld kan det inte bli bättre. Det här kommer bli min familj under året, vi har ju bara varandra här, och att vi redan umgås så tätt och ofta gör mig glad. Redan den här veckan har vi fått testa på våra samarbetsskillz i halvklass genom att skapa varsin produktion på 20 minuter kallad "Första Skapelsen". Min halva gjorde en skämtsam recap av vår första dag här på skolan, som avslutades i ett glittrigt shownummer - så klyshigt musikaligt det kan bli och jag älskar det.
 
Nya vanor har jag också börjat med, som att ta en springtur varje dag. Jag har ju aldrig sprungit? Men vår sångpedagog Stefan mer eller mindre halft tvingar oss ut i spåren för konditionen skull, så att vi ska kunna sjunga och dansa samtidigt. Och det är till min förvåning väldigt skönt att bara släppa allt och springa lite till musik i öronen (förutom när en springer vilse i skogen som jag gjorde i måndags och löpturen blir en timme istället för en halv...). Det är även en bra grej att springa när en känner sig lite ensam. Annars går det bra att bo själv, Det är ovant, men ändå ganska skönt att ha sitt lilla egna, stå och laga mat om kvällarna, diska, dammsuga. Får se hur länge den glädjen håller i sig lol. Tur att jag har Felicia dock, och Josef ett telefonsamtal bort.
 
Igår var det karnival här i Bjärnum och vi från musikteaterskolan ombads klä ut oss i röda paljetter och dansa samba efter en av vagnarna i paraden som är tradition här. Sagt och gjort, så i värmen, med endast en sambalåt på repeat i ett tempo lika snabbt som Usain Bolt, dansade och showade vi vår väg genom samhället. Efter filmmyset var vi även några som gick till Folkets Park där liveband spelade klassiska låtar av after-ski-typ som vi sjöng med och dansade till. Dansa är något vi gjort mycket denna vecka, dels på vår första balettlektion ever (min första balettlektion någonsin över huvud taget - så kul!) och på jazzdansen. Sedan har vi övat massa massa massa efter skolan, och även nu under helgen. Om endast tre timmar, när tvätten förhoppningsvis är torr, ska jag vara där och över pas de borréer och pliéer. Det är så bra med en motiverad klass som också vill. Samtidigt är jag lite rädd och känslan för att inte passa in här eller inte vara tillräckligt bra smyger sig på. Det kanske släpper eller så får jag jobba på det med - only the future can tell. Nu är tvätten klar nere i tvättstuga nr 2 så jag säger hej så länge!
 
vardag | |
#1 - - NORRSKEN EMMA:

ha en fortsätt bra söndag
kram

Upp