OVERNIGHT OATS

Tänkte bara tipsa alla andra där ute som liksom mig tycker att det här med att faktiskt göra frukost på morgonen är lite krångligt när en är ca. jättetrött. För mig har detta det senaste halvåret börjat leda till att jag oftast inte äter frukost alls på vardagarna vilket är väldigt dåligt, för frukost behöver en! Gör jag dock frukosten kvällen innan så den är färdig och klar morgonen därpå går allt jättebra, och nu kommer vi till detta inläggs rubrik: overnight oats. 
 
Det är helt enkelt en kall gröt som står i kylen över natten, redo att ätas dagen efter. Just denna jag gör består av följande:
 
2 dl havremjölk/vanlig mjölk/valfri mjölk helt enkelt
1,5 dl havregryn
1 banan (mosad)
1 msk chiafrön (krossade, kroppen tar inte upp all näring annars!)
1 näve russin
 
Allt detta blandar jag sedan ihop och låter stå över natten. Detta är inte heller bara smidigt utan himla nyttigt också, och så gott! Bananen gör den ganska söt och russinen likaså.
 
Gröten kan du toppa med lite vad du vill, som igår då jag hade ananas, mango och nötter på min medan jag läste den illustrerade versionen av Harry Potter och Hemligheternas Kammare som jag fick i julklapp av Tomas (<3). För några dagar sedan köpte jag även denna übersöta burk på Lagerhaus att ha min gröt i. Min tanke är att jag ska kunna ta med den till skolan och kunna äta min frukost där, då jag inte heller är särskilt pepp på att äta frukost precis då jag har vaknat. Ni hör ju att jag inte är någon vidare frukostmänniska egentligen. 
 
Är du inget fan av gröt går det lika bra att pröva på chiapudding om du inte redan gjort det, eller kanske göra en smoothie-bowl att ha med i burken. Bara en äter frukost tänker jag, och sådant här gör det hela så mycket enklare i min mening så du har inga ursäkter att inte göra det!
 
mat och recept, vardag | |
Upp