TID

Tid är ett ständigt återkommande tema i mina tankebanor numera, och jag försöker väl mer eller mindre komma på ett hållbart sätt att förhålla mig till den för stunden. Jag kan ibland känna att jag förlorar tid genom min sorg, att jag förlorar lyckliga stunder, skratt och vad som kunde varit en helt underbar sommar. Det blir till tårar och tankar och stillastående istället, även om jag den senaste veckan ungefär känt att allt är helt okej, bra. Samtidigt vet jag att det blir konstigt att tänka så, för det handlar inte alls om att tappa stunder. Jag behöver ju sörja. Jag läste en text idag där det stod att sorg är priset en får betala för all kärlek en gett till en annan människa, och fått tillbaka. Jag tyckte det var fint. Det förklarar så mycket på något vis. Och jag älskade mormor så mycket. Och jag älskade pappa så mycket. Så mycket att det känns konstigt att inte ha all den kärleken jag kände för dem att rikta på något annat nu. Det känns vilset. Att jag känner sorg är ju som ett bevis på denna stora kärlek, och för mig finns inget finare än just det. Kärleken. Det är därför vi lever i mina ögon, för just kärleken i alla dess former. Så jag förlorar inte tid i sorgen. Jag lever som allra mest.
 
Tiden blir dock något ogreppbart i det här. Den sträcker sig framåt men blir så oviss på något sätt, då min sorg just nu pausat livet lite. Hur länge kommer jag sörja? Hela livet, ja såklart, men till den grad jag gör nu? Om jag mår bra i några dagar, när kommer det dippa igen? Ibland är mycket som i ett töcken av sömn och trötthet. Jag är väldigt väldigt trött många dagar, som om jag presterat under en lång tid fast jag egentligen inte gjort något särskilt. Sorg kan ju fungera så har jag läst. Ibland försvinner tiden verkligen. Som efter jobbet idag när jag skulle gosa med katten en liten stund men somnade bredvid henne i sängen och vaknade totalt förvirrad över en timme senare. Där försvann den. Ibland får jag tid också, vilket är fint. Jag uppskattar fina stunder och tid mycket mer nu. Som just nu, en stund med ett tänt ljus, fin musik och en kopp chailatte, det ger så mycket mer än innan. Eller en promenad med Winston. Ett skratt med mamma. Eller att åka en enda kväll till Säffle. Det skulle aldrig kunna ses som något ovärt, även om det är långt att ta sig för att vara bara några timmar där. Inte när de timmarna gör mig trygg och lycklig. I sådana stunder blir tiden något fint.
 
Meningen med detta inlägg var egentligen att jag skulle svara på en lista om tid, så babblade jag iväg som vanligt, men here it goes:
 
Vilken tid på dygnet gillar du bäst? Där jag befinner mig precis just nu. När alla gått och lagt sig, när dagen lider mot sitt slut och en får varva ned lite. Det har mörknat, allt är tystare och jag är som lugnast. Det är den bästa tiden på dygnet, den där timmen. Det är nog därför jag oftast bloggar då, när jag tar mig tiden till saker jag gillar att göra.
 
Vilken är den bästa veckodagen? I 2 månader nu har mina veckor knappt haft veckodagar kan jag känna då jag jobbat så oregelbundet, en helg där, någon ledig veckodag där. Men innan det var det söndagar, tro't om du vill. Jag har aldrig känt någon som helst form av söndagsångest. På söndagar är jag även då som lugnast, en har tid att ligga kvar i sängen, umgås, laga mat, tvätta (som jag faktiskt typ gillar att göra), plocka lite, utan måsten många gånger. Jag tycker om att vara som lugnast, uppskattar det mest just nu. Behöver lugn.
 
När går tiden som snabbast? Varenda dag när jag kommer hem från jobbet. På kvällarna susar tiden förbi och vips är klockan 05:30 igen nästa dag och det är dags att vakna. De går ofta snabbt när jag vill att den ska sakta ned som allra mest också, men så är det nog för de flesta.
 
När går tiden som långsammast? Vid ledighetens motsats - på jobbet. På sommaren har vi väldigt lite att göra och tiden tycks nästan stå still ibland, minutvisaren vägrar röra på sig, inte ens en millimeter. Annars på mornar, om en vaknar tidigt, med någon en gillar som fortfarande sover och allt känns allmänt fint innan en somnar om igen. Bra tillfälle för tiden att sakta in faktiskt.
 
Hur lång tid spenderar du i badrummet på kvällarna? Ungefär 15-20 minuter kanske. Kanske de viktigaste minutrarna på mitt dygn vissa dagar, då jag tänder ljus och har det lugnt. Lite som terapi i hudvård. Mår bra av det. 20 alldeles för långa minuter enligt somliga andra dock, host.
 
Vad gillar du mest att lägga tid på? Oj, svår fråga, men allt det jag tycker om antar jag. Människor som betyder mest först och främst. Och saker som känns produktiva. Och att skriva. Laga mat. Läsa böcker i perioder. Mig själv (älskade hudvård som sagt). Dansa, sjunga, stå på scen, repa. Rita i perioder. Mycket går i perioder.
 
Vad gillar du minst att lägga tid på? Ångestframkallande tankar. Försöker skjuta undan dem om jag kan. Att inte ha något att göra utan planer i flera dagar i sträck. Det känns så oproduktivt och omotiverat och jag vill hålla mig sysselsatt. Inte ett jättesunt förhållningssätt till livet alla gånger kanske.
 
När går du och lägger dig? Uppenbarligen alldeles för sent med tanke på klockslaget nu och mina arbetstider (börjar 07 imorgon) men sover ju middag varje dag nästan så det jämnar ut sig. Är hellre vaken lite längre vid denna tid på dygnet än att sova.
 
Var ser du dig själv om tio år? Jag är då 31. Lever i förhållanden som jag mår bra av, främst till mig själv, men med massa kärlek till andra med. Jag jobbar på någon scen. Egentligen är det väldigt lite jag vet om det där livet om tio år. Jag har ingen aning, och det gör mig ingenting. När jag var yngre (oj så gammal en är med sina 21 jordsnurr) skulle jag avskytt den tanken. Jag ville ha hela min framtid planerad och ta mig framåt så fort som möjligt. Nu förstår jag lite bättre iallafall och inser att livet aldrig kommer se ut så. Vad som helst kan ske. Jag önskar nog faktiskt att livet är lite kringelikrogigt de kommande tio åren, att allt inte är självklart. Livet är ju aldrig det.
 
Vad gjorde du för tre timmar sedan? Åt middag med mamma. Dumplings och jag kan återigen, efter att nu testat det ännu en gång, konstatera att det inte är något för mig.
 
Vad gör du om tre timmar? Sover. Det ska jag ta tag i redan nu faktiskt, godnatt. <3
 
listor, vardag | |
Upp