EN SISTA SKOLVECKA

Hej! Nu har jag jullov - wihoo! Eller typ, vi har självstudievecka men jag är nästan klar med allt som ska göras redan. Det är så himla skönt för jag är så trött efter den här terminen. Att gå en yrkesutbildning med så mycket dans tar mycket fysiskt och vila behövs. Sista veckan har varit väldigt intensiv nu innan lovet, med alla redovisningar inför resten av skolan. Vi har ju även fått se på tvåornas redovisningar, och på de andra i klassen också såklart - superkul, alla är så duktiga! Jag tänkte börja baklänges med denna vecka, och försöka få med allt som hänt.
 
Vi firade in lovet med PAS årliga julfest som tvåorna ordnat! Efter skolan igår var vi stressade som få för att hinna med att handla, åka hem till Jessan, förfesta i all hast, sminka och fixa oss och ta oss till Backa där festen skulle vara. Temat var Disney och jag och Lovisa bestämde oss till slut för att vara Lilo och Stitch. Något oklara och väldigt hemmagjorda kostymer senare såg vi ut typ såhär. Lovisa mådde inte toppen så hon åkte hem ganska snart (<3) och då var jag alltså bara Stitch, men fick höra att jag var både Dumbo och Ior under kvällens gång haha. Halvt lyckad utklädnad med andra ord.
 
De hade fixat allt superfint med fotohörna och pynt - och sedan julmat vid långbord med bordsplaceringar och allt, plus att alla fick en uppgift de skulle göra under kvällen, sånt som hör sånna här typer av fester till kanske.
 
På scenen bjöds på uppträdanden, bland annat av kolibrierna från Kalles Jul - så himla mys! Även Disneyquiz där mitt lag antagligen var sämst, och annat kul.
 
Love var Kalle, finis. Efter en mycket lång dag med himla fin och mysig stämning mellan alla på skolan dansade vi i flera timmar men jag kom hem helt ok i tid ändå, efter en hemfärd på över en timme. Det här med stora städer och kollektivtrafik är sådär ibland.
 
Hela dagen i fredags höll vi på med vår teater, med start vid 8 för genomdrag. På eftermiddagen visade vi upp den och det var så himla lyckat. Vilket bra gäng som fick ihop denna oklara föreställning till slut, och bästa Markus också som guidat oss genom texten och hur vi ska arbeta med den. Det har varit riktigt kul att jobba med denna lite mer abstrakta teaterform, där alla hade likadana kläder, gick in och ut ur roll på scen genom att ta på sig tejpbitar på tröjan med karaktärens namn osv. Och att få spela något av Hassen Khemiri. Såså fint avslut på terminen. Vi fick höra att det kändes som en proffesionell föreställning - det kunde inte bli bättre. 
 
I torsdags var det Lucia och vi hade julkonsert (obs! inte luciakonsert, mycket viktigt!) och spelning supertidigt på orgonen och skulle samlas vid Folkets Hus kvart över sju. Då lever en.
 
Det gick dock fint trots den tidiga timmen, och efter klassmöte med fina ord inför jul och om vår första termin på skolan plus en lång håltimme då ett gäng åkte med mig hem, hämtade ut paket och tog en fika på Frölunda Torg hade vi rep i lokalen vi skulle ha konsert i på kvällen - Frölunda Kulturhus. Därefter gjorde vi en kort och väldigt stämningsfull flashmob på Frölunda Torg innan konserten började vid 18. "Ljus i mörkret" hette den och var till förmån för Göteborgs hemlösa. Alla var så fina och konserten blev väldigt lyckad. Vi sjöng för de ensamma och för julen och tände ljus tillsammans, och emellanåt lästes texter, bland annat en av mig faktiskt. Det där med röst och tal-tenik kanske är dags att lära sig. Tur att jag pluggar där jag gör då!
 
När jag kom hem såg jag förövrigt ut såhär. Det är så sällan en har smink numera, mkt skönt men lite trist också, läppstift är ju väldigt fint ibland.
 
Inonsdags gjorde jag mest ingenting kändes det som, kontra alla andra dagar denna vecka. Jag hade lång sovmorgon, skrev på mina tentor, kom till skolan för att kolla på den andra halvan av min klass som hade teaterredovisning och som hade lyft sig så mycket sedan veckan innan, så kul att se! Plus tvåornas musikalredovisning och jag var så överraskad hur bra det var, riktigt proffsigt! Därfter väntade körrep, precis som vi haft både måndag och tisdag med, inför konserten vi skulle ha ju. På kvällen åkte jag och Lovisa mot Nordstan för att jag skulle vaccinera mig. Bättre vän än henne får en leta efter. Jag avskyr ju att ta sprutor men eftersom vi ska åka iväg nu över jul var jag tvungen att ta en mot Hepatit A. Lovisa följde med, satt och väntade med mig, och höll mig i handen medan sprutan togs. Åh, finaste hon. Jag reagerade väldigt obehagligt, det svartnade för ögonen, jag såg knappt Lovisa fast hon satt mindre än en meter framför mig, jag blev tydligen helt vit i ansiktet, allt kändes lite efter runtom mig och det kändes som om jag var utanför min egen kropp. Usch så obehagligt, men jag fick lägga mig ned och när blodet kom tillbaks till huvudet lugnade det ned sig. Jag förstå verkligen inte denna rädsla för ett litet stick, så orimlig, men ändå där. Jag borde bli blodgivare för att vänja mig. Efteråt åkte vi till Max, precis vad som behövdes där och då. 
 
Tisdagen har jag inte heller någon bild ifrån? Då hade vi iallafall sångredovisning inför resten av skolan och jag sjöng "Popular" från Wicked och gick helt oplanerat in i en improviserad interpretation och gjorde en hel scen lol. Det gick dock bra, publiken skrattade så det är ju alltid nått! I övrigt satt jag och gapade åt vissa i min klass när de sjöng. Så talangfullt folk det finns. 
 
I måndags hade vi dansredovisning, i både stepp, jazz, street och balett. Det var stressigt och kul och en hann inte tänka. Inga bilder togs då heller, bara massa filmer, men så kan det bli. Efter skolan städade vi i ettan kostymförrådet, lite smått kaosigt.
 
Som sagt.
 
I övrigt har den här veckan sett ut lite såhär. Rep inför teatern med våra vita stolar och matchande kläder, en mycket trött men glad jag, och dansrep för mig själv med alla de skor som behövs. Det blir nästan lite löjligt ibland. Nu har jag gått en hel termin på PAS och den känslan är så märklig. Det har gåt något sjukt fort, och jag har lärt mig så sjukt mycket redan. Det är en cool känsla, och extra coolt är det att jag faktiskt kan se min egen utveckling också!
 
 
vardag | |
Upp