VÅRSHOW 2018

För en vecka sedan hade vi kollationering, dvs. det tillfälle då hela klassen samlas och de musikaler vi ska göra samt vilka som gör vad i dessa avslöjas. Jag mådde fysiskt illa då vi satt där, kanske lite på grund av all fika vi åt då kollationering innebär knytis och tonvis med fika (och annat, Anton friterade pommes lol), men främst för att jag plötsligt blev jättenervös när vi väl satt där och allt skulle avslöjas. Det har ju pratats i skolan i veckor om detta, lärarna har retats för att de visste och inte vi. Men så äntligen.
 
Vårshowen har ett annat upplägg än höstshowen. Vi ska göra förkortade versioner av fyra redan befintliga musikaler. Två innan aktpaus och två efter. Nu kommer matten in här, och jag förklarar det bara en gång, i detta inlägg och aldrig mer känner jag. Klassen delas på hälften med 20 personer i varje halva. Ena halvan gör två av musikalerna, den andra halvan gör de andra två, en var i varje akt. Varje halvklass delas sedan in i två grupper igen, med 10 i varje. I din tiogrupp gör du sedan en huvudmusikal av din halvklass 2 stycken, och i denna har du en satt roll med repliker och dylikt. Den andra musikalen du gör är du ensemble i, så du dansar och körar. Utöver detta är det helklassnummer i alla fyra musikaler. Over and out.
 
Och här följer vår line-up för vårshowen 2018... *drumroll*...
 
Förstår ni hur bra detta kommer bli? Jag ville gråta av glädje. Så himla bra blandning av stilar, genrer, låtar och uttryck. Det här ska bli så kul!
 
Min huvudmusikal är American Idiot, en musikal baserad på Green Day's musik. Jag ska erkänna att jag inte är ett fan av Green Day, men musiken blir allt bättre och bättre ju mer vi jobbar med detta. Jag spelar Joanie, en roll som egentligen heter Johnny men som vi gjort kvinnlig. Det gillar jag. Jag råkar även vara huvudrollen vilket var väldigt otippat från min sida, samtidigt som det såklart är fruktansvärt kul. Mycket ansvar dock, och väldigt utmanande, men det ligger något bra i det med. Jag lär mig nog som allra mest just där, just nu. Joanie är rebelisk, arg på allt, och har ett väldigt hårt yttre. Självklart är hon dock väldigt osäker under denna fasad. Hon svär i varannan mening, tar massamassa droger, skriker, springer runt, åker kundvagn, hoppar i soffor och lever life på sitt vis. Hela musikalen har ett otroligt högt tempo, och Jonna som regiserar oss vill att vi mer eller mindre ska springa över scenen konstant, utan pauser. Vi har redan satt väldigt mycket, och det går som sagt på högvarv. Koreografierna är s.n.a.b.b.a., en blir anfådd prick hela tiden och flåsar när en ska läsa repliker, men samtidigt är det här så himla kul. Utmanande roll då den ligger långt ifrån mig på vissa sätt, på andra inte, men allt är så kul så kul. Gänget jag gör det med är väldigt bra också, lagom arga hela bunten.
 
Min ensemblemusikal blev Cabaret och den är jag nästan ännu mer taggad på att få göra. Spela prostituerad och lättklädd dansös på Kit Kat Club, precis som min mamma gjorde i en uppsättning av samma musikal då hon var i min ålder. Hur knäppt är inte det? Det ska bli så kul så jag kan nog inte riktigt beskriva det tror jag. En fågel har viskat om att vi ska dansa på stolar, med käppar, vi ska steppa osv. osv. Variationen är stor. Åh.
 
Utöver dessa sätts även Cats, musikalen om dansande katter, och Waitress, en väldigt ny musikal om ett antal kvinnor som jobbar på ett café och livet kring det, upp av den andra halvan av klassen och jag vet att det kommer bli precis lika bra! Allt avslutas med en gemensam inklappslåt med, för att knyta ihop det hela.
 
Redan om en vecka har vi genomdrag. Bara 2 veckor av instudering av alltihop. Det innebär långa dagar med lärarledda kvällsrep till sent och ett högt tempo. Jag behöver det just nu. Det här blir bra. 
 
annat | |
Upp