STHLM X BEN HOWARD

Hej! Igår rådde ingen rast ingen ro trots flytten dagen innan, för jag skulle ta tåget upp till huvudstaden för att se Ben Howard på kvällen! Hur fint? Jag har lyssnat på honom länge länge, jag minns en sommar för 3-4 år sedan då hans platta I Forget Where We Were var på repeat i mina lurar medan jag satt längs med Svartån om kvällarna och läsate Toni Morrison. Och hux flux skulle jag se detta geni till musikskapare live! Johanna frågade mig spontant i förra veckan om jag ville se honom med henne för hon hade en biljett över, och såklart ville jag det!
 
Jag vaknade på morgonen i min temporära sommarsäng aka. soffan.
 
Åt frukost på mammas übermysiga (och gigantiska) balkong.
 
Sen fick jag nästan spring till tåget trots att stationen bara ligger 7 min promenad härifrån. Tidsoptimist javisst. 11:16 kom jag dock till rese och en minut senare skulle tåget gå så jag hade ändå marginal lolol.
 
Jag läste prick hela tågresan, väldigt mysigt och väldigt bra bok! När jag gick in på Spotify får jag även upp en notis om att Ben Howard släppt nytt album just den dagen, och jag hade ingen aning. Hur bra? Så det lyssnade jag på hela resan också.
 
I och med att jag åkte så tidigt hade jag hela dagen på mig i Stockholm att strosa runt, shoppa för pengar jag inte borde spendera (är det inte alltid så?) i min ensamhet. Jättefin dag med andra ord!
 
Hötorget och solrosor!
 
Jag provade massa kläder på Weekday och köpte senare även en del av dem. En tisha som inte syns i bild och en till baddräkt. Jag ska bada massa i sommar är planen! Byxorna på bilden är för övrigt min nya materiella kärlek i livet - från Adidas och klarröda/orangea med broderade blommor på ena byxbenet. Har en matchande tröja till också, gillar skarpt.
 
Lush har öppnat nytt i Stockholm! De sängde en butik för att öppna en mycket störra på Drottninggatan. En hel vägg med badoljor hade de, så fint. Jag ska försöka nässla mig in hos random kompis/bekant/ bekant till en kompis i sommar som har ett badkar. Jag har just nu dryga 10 badbomber i min ägo, alla är med till Örebro, men inget badkar. Suck.
 
Lite shopping och många timmar senare ringde Johanna och jag började dra mig mot Cirkus för att möta upp henne där!
 
Fina Stockholm. På ett sätt är det sorgigt att det inte är här jag kommer bo i höst men jag känner ändå att jag har gjort rätt val. Det blir bra det här.
 
Efter en halvtimmes promenad kom jag fram till Cirkus.
 
Och mötte upp Johanna med glitter i ansiktet och ett leende på läpparna!
 
Jag shoppade merch i form av en poster och sen fick vi gå in - inget köande då vi hade sittplatser. Väldigt skönt på något vis, det passar hans musik att bara sitta och lyssna.
 
Efter att ha lyssnat på förbandet som var en väldigt skicklig singer songwriter åt countryhållet gick så Ben och hans band på scen!
 
Allt var så fint så fint så fint trots att vi satt långt bak. Cirkus är ju dock en väldigt bra lokal och känns intim trots att den är så stor. De var 8 man i bandet utöver Ben, och alla tycktes kunna spela allt. Ett tag spelades det på 5 akustiska gitarrer samtidigt - ni kan tänka er det soundet, helt otroligt. Två trumset, tre på stråk. Wow. Och på det helt magiskt ljus. Så enkelt och rent.
 
Han spelade mycket från nya plattan - som är så himla bra! - men även annat. Jag grät till I Forget Where We Were, fantastisk låt. Och han spelade Small Things, min favorit.
 
Kvällen avslutades på Max med Johannas gymnasievänner som också varit på konserten. Sedan mötte vi upp en annan av Johannas vänner hos vem vi skulle sova på natten, och dötrötta somnade vi där. 
 
En dag två kommer imorgon, för vi gjorde massa fint idag som jag vill skriva om! Det lär bli en del sådana ilägg här fram över, om vad jag har gjort, i imperfekt. Det har ju hänt så mycket fina, roliga och bra grejer i livet på senaste, och det kommer mer sånt framöver, som jag bara inte hunnit, men vill, blogga om!
 
vardag | |
Upp