100 FRÅGOR

Jag kan inte somna, sista natten här i mitt gamla hem. Jag är megatrött men det vill sig inte ändå. Kanske inte så konstigt när allt kommer omkring. Men jag tänkte skaffa mig ett tidsfördriv och göra en blogglista på 100 frågor för att råda bot på detta! Bra idé? Det märker vi!

1. Hur gammal är du om fem år? 
25 jordsnurr. Tanken är inte så skrämmande faktiskt, ingen åldersnoja än inte. Det ska jag väl inte ha heller, lite väl ung för det kanske?
 
2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? 
Mamma. Fint att kunna skriva det, händer ju inte så ofta numera! 
 
3. Hur lång är du? 
169 cm enligt mitt nya pass. Lagom lång kvinna i mina bästa år.
 
4. Vilken är den senaste filmen du sett? 
La La Land nu ikväll. Mamma har alla kanalpaket som finns på denna jord för att bror min ska kunna se sin fotboll och den visades på Viasat. Sådär bra, trots att de sjunger och allt i den.
 
5. Vem ringde du senast? 
Bror min.
 
6. Vem ringde dig senast? 
Mamma!
 
7. Hur löd det senaste sms:et du fick? 
"Göött!" Love skickade bara ett sms för en gångs skull och inte femtioelva stycken haha.
 
8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? 
Ringa helt klart. Sms krånglar till saker och är omständigt.
 
9. Är du besatt av något? 
BADA. Älskar att bada, över allt annat. Nä, det är inte 100% sant, men nära på. Imorgon badar jag mitt sista bad i mitt älskade badkar här hos mamma. Gu så ledsamt.
 
10. När såg du senast din mamma? 
Mycket om min mamma här nu haha, men för några timmar sedan när hon sa godnatt!
 
11. Vilken ögonfärg har du? 
Blå/grå/gröna. Oklart, olika i olika ljus typ.
 
12. När vaknade du i dag? 
09. Sen snoozade jag, som vanligt, i någon timme. Är en ledig så är en.
 
13. Vilken är din favoritjulsång? 
Oj, antagligen någon som Pentatonix spelat in, lyssnar nästan bara på deras julmusik. Älskar nästan all julmusik, speciellt om en sjunger den själv med, så kan omöjligt välja.
 
14. Vilken är din favoritplats? 
Jag har funderat och funderat nu men jag kommer tbh inte fram till ett svar. Min favoritplats är där jag känner mig trygg och hemma. Just nu kanske det skulle vara scenen.
 
15. Vilken plats föredrar du minst? 
Vid golvbrunnen under bandet på sjukhuset här i Örebro. Är jag där innebär det alltid att jag ska städa den så platsen förknippas med obehag numera på något sätt.
 
16. Var tror du att du befinner dig om tio år? 
Ingeeeen aning. Verkligen ingen alls. Jag hoppas jag är verksam som musikalartist, bor i en mysig lägenhet och har ett leende på läpparna majoriteten av tiden, men längre än att hoppas vågar jag inte.
 
17. Vad skrämde dig om natten som barn? 
Jag var inte särskilt rädd för saker som barn om jag minns rätt. Att ha foten utanför sängen då en sov var ju dock det värsta tänkbara, precis som för alla andra.
 
18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? 
Antagligen något någon i skolan gjorde. Vi skrattar väldigt mycket ihop, sådär så tårarna kommer och en kippar efter luft. Det är fint.
 
19. Hur stor är din säng? 
120 cm bred.
 
20. Har du stationär eller bärbar dator? 
Bärbar. Min bästa livskamrat.
 
21. Sover du med eller utan kläder på dig? 
Utan om jag får välja, helst med nyrakade ben i nytvättade lakan.
 
22. Hur många kuddar har du i sängen? 
Dos almohadas. Tänk vad en minns från spanskan i gymnasiet ändå.
 
23. Hur många landskap har du bott i? 
3! Eller möjligtvis 5. Göteborg, som jag föddes och sedan flyttade runt en massa i innan vi flyttade till Örebro, delas ju av 3 landskap i sig. Sedan Närke och nu Skåne på det.
 
24. Vilka städer har du bott i? 
Göteborg, Örebro och Bjärnum. Om nu Bjärnum klassas som en stad, snarare liten ort. Eller håla, välj själv.
 
25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? 
Önskar jag kunde svara barfota a la Ernst, men jag tror faktiskt på strumpor. Mest för att jag ständigt fryser om fötterna.
 
26. Är du social? 
Jag tror det? Jag har inte särskilt svårt för sociala sammanhang iaf. Måste dock få egentid också.
 
27. Vilken är din favoritglass? 
Allt som stavas sorbet. Plus chokladglass. Plus Ben&Jerry´s kanelbulleglass. Har du inte provat den måste du lova att du gör det!
 
28. Vilken är din favoritefterrätt? 
Troligtvis glass faktiskt. Är alltid så mätt om en ätit en massa och har aldrig förstått hur en kan sätta i sig en till rätt efter det. Glass känns lagom då.
 
29. Tycker du om kinamat? 
Om jag gör. Sorgligt att det inte finns i Bjärnum... Grönsaker och cashewnötter och ris och mums.
 
30. Tycker du om kaffe? 
Nix, blä.
 
31. Vad dricker du till frukost? 
Vatten oftast. Annars havremjölk eller juice. Oh, te också, obligatoriskt.
 
32. Sover du på någon särskild sida? 
Har alltid sovit på höger men det börjar skifta. Beror på om jag sover bredvid någon också.
 
33. Kan du spela poker? 
Det skulle jag inte påstå.
 
34. Tycker du om att mysa/kela? 
JA.
 
35. Vad är din öppningsfras på sms? 
"Heeej!" eller "Hola!" 99,9% av fallen.
 
36. Känner du någon med samma födelsedag som din? 
Japp, Ashii i klassen och jag är birthday-twins!
 
37. Vill du ha barn? Jag tror det, men inte än på ett lååångt tag.
 
38. Kan du några andra språk än svenska? 
Lite spanska som ni märkt lol. Och engelska såklart.
 
39. Har du någonsin åkt ambulans? 
Jajämen, när jag bröt benet. Hela vägen från Dalarna till Örebro med en något stel sjuksköterska och jag låtsades sova prick hela vägen.
 
40. Föredrar du havet eller en bassäng? 
Beror på, pool för att en slipper sanden, men havet är så mycket
vackrare.
 
41. Vad spenderar du helst pengar på? 
Lush. Kläder. Skor. Lush. Mat. Lush. Ni fattar.
 
42. Äger du dyrbara smycken? 
Beroende på vad en anser vara dyrbart, men ja, det skulle jag ändå säga. Mycket sentimentalt värde i dem med, det är det fina med just smycken - att de kan komma att betyda så mycket.
 
43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? 
Tittar aldrig på teve, har ju inte ens en i min lägga. Kollar jag serier gillar jag dock Black Mirror just nu, intressant minst sagt.
 
44. Vad sjöng du senast? 
Sjöng med i soundtracket till Greatest Showman. Never enooooough...
 
45. Bada eller duscha? 
BADA. Frågan förolämpar mig nästan.
 
46. Vad har du för ringsignal? 
Den där som låter som en gammal telefon, den klassiska liksom. Alla omkring mig låter irriterade då den ringer hehe.
 
47. Sjunga eller dansa? 
Wäää vad svårt. Kan omöjligt välja. Tur att jag hittat en konstform då en kombinerar båda två!
 
48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? 
Uppenbarligen en massa massa massa märkte jag idag när vi städade förrådet. Stora säckar skänkte vi dock bort, skönt. 
 
49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? 
Etiketten på cola-flaskan.
 
50. Flirtar du mycket? 
Det skulle jag nog inte säga.
 
51. Kan du byta olja på bilen? 
O nej.
 
52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? 
Var det någon som nämnde körkort? Trodde väl inte det. I sommar så, precis som alla andra som inte heller har körkort säger.
 
53. Vilken var den senaste boken du läste? 
"Eva och Adam - en historia om plugget, kompisar och kärlek". Lololol. Jag rensade bland mina barnböcker häromdagen och hittade dem. Jag fick ett infall och spenderade en natt med att sträckläsa första boken. Eller, sträckläsa, det tog ju max 2 timmar i sig men jaja, nostalgin var fin iaf. Har till och med kollat igenom hela första säsongen nu under lovet med. Den ligger ute på SVT Arkiv - tips!
 
54. Är du rädd för blod? 
Väldigt. Eller, rädd är fel ord, men jag tycker att det är väldigt obehagligt. Konstigt det där. Jag får yrsel, allt snurrar och jag måste sätta mig ned. Jag som ville bli läkare när jag var yngre haha.
 
55. Har du ett turnummer? 
Japp, 8!
 
56. Kan du åka skateboard? 
Ja och nej. Jag kunde det mycket bättre när jag var liten pga åkte hela tiden då.
Pappa var ju skejtare och tog med mig och min lillebror överallt. Efter att jag bröt benet har jag knappt stått på en bräda dock.
 
57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? 
Kommer folk ihåg det? 
 
58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? 
Något oläsbart under en av showerna eftersom jag skriver brev under i princip alla scener jag har i Amerian Idiot. 
 
59. När var du i kyrkan senast? 
På min pappas begravning, drygt en månad sedan. Älskade. <3
 
60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? 
Älskade Barbro Utterheim! Eller Anders Good, han fick oss alltid att sträcka ut armarna till sidorna och recitera "jag är inte rädd, jag kan flyga" innan varje prov. Bästa.
 
61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? 
Pinsamt nog bara en natt, på en hajk sista året på gymnasiet. Det var nog inget som skulle räknas till camping ens.
 
62. Vilket stjärntecken är du född i? 
Oftast Oxen, men ibland tvillingen. Är född på dagen då det skiftar så det beror lite på hur det räknas. 
 
63. Vad lyssnar du på just nu? 
Ben Howard, nattmusik deluxe.
 
64. Har du varit med i tidningen? 
Ja, står en på scen ibland brukar en lyckas hamna där, med på någon halvdan bild och med namnet felstavat.
 
65. Vad är det konstigaste du ätit? 
Kastanjer är det enda jag kommer på nu. Det var gott dock. OBS! Ej sånna en kan plocka från marken under hösten, en köper dessa i butik.
 
66. Har du blivit sydd någon gång? 
Tyvärr, ja. I benet då jag bröt det, sen blev jag sydd i handen och i huvudet när jag var i dagisåldern. Men vid lika tillfällen, ej samma!
 
67. Vad är det för färg på din tandborste? 
Båda är blå - min eltandborste (som jag glömmer att ladda jämt) och en "vanlig" en (som jag använder när den andra inte är laddad)!
 
68. Hur imponerar man på dig? 
Man brinner för något eller är riktigt bra på något. Har talang liksom. Det finns nog inget som är mer attraktivt än det.
 
69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? 
Återigen min kära mor.
 
70. Har du någon piercing? 
Hål i öronen. Vill möjligtvis ha fler där någon dag. Funderade ju starkt på att skaffa en septum för ganska precis ett år sedan, det är najs tycker jag.
 
71. Vad heter du i andranamn? 
Alva Lovisa. Det är himla fint.
 
72. Vad är du på för humör just nu? 
Massa massa trött, lite ångestfylld.
 
73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? 
blogg.se, Pinterest, Facebook, mejlen. Det var nog det hela, är nog inte mer ktiv än så i cyberspace.
 
74. Vad är klockan? 
Läggdags för länge sedan...
 
75. Ångrar du någonting du gjort? 
Det är klart, det gör nog alla.
 
76. Snarkar du? 
Nej, inte vad jag vet iaf..!
 
77. Vilket är ditt drömjobb? 
Musikalartist, duh. Om det skiter sig vill jag bli arkitekt - väldigt vetenskapligt arbete samtidigt som det är oerhört kreativt!
 
78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? 
Jag skulle vilja resa någon gång helt själv. Helst långtlångt bort.
 
79. Vad har du haft för husdjur? 
Då kör vi: När jag föddes hade mamma tre katter. De kunde vi dock inte ha kvar av olika anledningar. Vid 7-årsåldern skaffade vi Felicia (<3!), och rätt som det var kom jag och Anton hem efter att ha varit i Gbg och där fanns två identiska katter i hallen - mamma hade köpt Felicias syskon Sixten. Något år senare fick vi en liten pälsboll till hamster vid namn Mozart, och under tiden hade vi maaaassa fiskar i ett akvarium. Och häromdagen fyllde Winston, mammas hundvalp, 9 månader!
 
80. Har du svimmat någon gång? 
Nej, inte vad jag kan minnas. 
 
81. Svär du ofta? 
Inte överdrivet mycket nej.
 
82. Sverige när det är som bäst?
Alla solnedgångar när det är fint väder, helst om våren/sommaren.
 
83. Kan du åka slalom? 
Jag vill säga att jag kunde det men det gick ju sådär när jag bröt benet i skidbacken. Skämt åsido, nu har jag inte åkt skidor sedan dess och 5 år har passerat så det vet jag faktiskt inte. Jag kunde dock åka förut, rätt bra till och med. Sen kan en inte hjälpa att en måste väja för andra som inte kan åka i skidbacken och skadar sig pga det!
 
84. Vad har du ätit i dag? 
Grekisk yoghurt med blåbär och honung till frukke, rostade mackor i panik då jag var vrålhungrig efter rensandet, massa frukt, godis, och slutligen pommesrulle till middag. Eller superkebabrulle utan kebab som pizzerian säger haha. 
 
85. Vad har du för utbildning? 
Musikestet inriktning sång på gymnasiet och nu får jag väl något sorts diplom från musikteaterskolan om sisådär... 2 månader exakt. När vi slutar. Usch, hemska tanke.
 
86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med? 
Är rätt nöjd med allt, tror inte på att nojja över sin kropp i onödan. 
 
87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? 
Som sagt.
 
88. Vilken är din bästa egenskap? 
Jag lyssnar väldigt bra och tar in dem runt omkring mig. Jag vill säga att jag
är rolig också, jag får andra att skratta :). Och helt ok trevlig i allmänhet!
 
89. Vilken är din sämsta egenskap? 
Jag har svårt att släppa saker. Det påverkar dock inte andra särskilt mycket, utan mest mig själv. Jag jobbar på det dock och blir bättre och bättre.
 
90. Har du något smeknamn? 
Emme Olssan har min bror alltid kallat mig, mest på skämt. Millan är en ny tillkomst också, fint på något vis.
 
91. Saknar du något? 
Felicia gose. Vi ses ju imorgon dock!
 
92. Är det viktigt att fira födelsedagar? 
Inte jätte, men allt som kan firas ska firas tycker jag!
 
93. Vad gör dig ledsen? 
En massa saker just nu. Har haft jättenära till gråt på senaste.
 
94. Vad gör dig glad? 
Sol!
 
95. Har du varit gift eller förlovad? Nix.
 
96. Vad ska du göra i helgen? 
Det är ju tekniskt sett helg nu, och denna helg innehåller så mycket spännande som att packa, spendera 7! timmar! på olika tåg tillbaks till Bjärnum (helt slutsålt hela påskhelgen med SJ typ... suck), handla, laga mat och vara ledig.
 
97. Vilken är din favoritrestaurang? 
Fratelli här i Örebro. Mysigare ställe får en leta efter. Ät deras chevré-pizza, dröm. Featured på bilder en massa gånger här på bloggen.
 
98. Vad har du för laster? 
Lush hehe. 
 
99. Är du bra på att laga mat?
Jag skulle ändå vilja påstå att jag är det - bra mycket bättre än innan jag flyttade hemifrån iallafall! Kul är det också, det här med matlagning!
 
100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? 
Förhoppningsvis kunna sova. Gosh vad långt detta blev! Godnatt bästa du!
 
 
listor, vardag | |
Upp