KONSTEN ATT FYLLA EN DAG TILL MAX

Jag vaknade imorse helt utan helgplaner och vid det här laget vet ni vad jag tycker om det - big nono. Jag bestämde mig då ganska snart för att göra planer för att fylla hela dagen idag, på egen hand. Avskyr att vara så beroende av andra eller att ha tydliga planer för att fungera men det är som det är just nu.
 
Frukost först dock, såklart! Smoothiebowl på favvokombon avokado+mango+spenat+mandelmjölk med massa bra och goa grejer på. Bra grejer. Varit min helgfrukost i över ett år nu, trogen liten skål alltså.
 
Mamma var i Amsterdam förra veckan och köpte denna sked till mig som hon postade hit till Göteborg. Gullig! Äter med den varje morgon haha.
 
Vid 11 begav jag mig utanför lägenheten mot bussen för att ta mig till Marklandsgatan och sedan Linnéplatsen. Hade min plisserade mintgröna kjol på mig med, som jag hade på skolavslutningen i... sexan? Konstig grej, men har börjat gilla det här med kjol och klänningar senaste veckorna, passande nu när det börjar bli för kallt för att ha dem. Fast det är nog just det, har dem till tajts och höga strumpor. Har alltid tajts på mig i skolan känns det som så jag har väl börjat vänja mig fast jag avskytt det innan, och nu trivs jag nästan bättre i det än i andra kläder. OCH! Mina älskade skor. Åh. Adidas Slip-on. Som jag letat ju, i över ett år (!), men så fick jag äntligen tag i dem i Örebro en helg då jag var hemma. Sista paret de hade, på rea till och med. Wow. Lyckan att slippa de där skosnörena! 
 
Och såhär såg jag ut i ett Gbg som bjöd på sol idag. Tar alla chanser jag får till att få ha på mig solglasögonen.
 
Jag åkte som sagt till Linnéplatsen och gick därifrån genom Slottsskogen till säldammen de har där. Det var en märklig stund. Några av mina tydligaste barndomsminnen tar form just där vid den dammen, och i Slottsskogen i sig. När jag och Anton var där med farmor och farfar faktiskt, innan jag fyllt 7 år och flyttat till Örebro. Jag minns det väldigt tydligt, till och med att de hade flamingos där när jag var liten, men det kanske bara är något jag rekonstruerat nu i efterhand haha. Det var en fin stund att gå runt där iallafall, tänka, minnas farfar, lapa D-vitamin.
 
Fantastiska djur är de.
 
Göteborg är en rätt otrolig stad. Storstad utan stressen, mysig känsla, och stadsliv men naturnära till Botaniska och Slottsskogen. Och havet såklart. Gillar min "nya" stad allt mer även om det är mycket nytt och grejer att förhålla sig till.
 
Därefter tog jag spårvagnen till Korsvägen och gick till Alvhem. Det är på riktigt mitt drömjobb om jag inte blir musikalartist, det de gör där. Det är en mäklare, interiör och inredningsbutik i ett. Tänk vilken dröm. Styla lägenheterna de själva sedan säljer, med grejer de själva köpt in. Fyyyy vad underbart.
 
Som jag tittat på krukorna från Bergs Potter. Köpte faktiskt min första idag, en i terracotta! Himla nöjd.
 
Påsen matchade kjolen också.
 
Från inredning till konst - inte jättelångt ifrån varandra. Jag tog mig till Konstmuséet för första gången iallafall. Jag har nog besökt de flesta stora muséerna här i Göteborg då pappa älskade historia och muséer ju så ofta visar upp historiska ting. Så vi brukade åka till Naturhistoriska eller Sjöfartsmuséet en massa, men hit var vi aldrig. Just tavlor, skulpturer och foto kanske är lite mer min grej än den var hans. 
 
Jag älskade det. Älskar ju iofs alltid att kolla på all typ av konst. Jag blir lugn av det. På den här typen av muséer eller konstgallerier handlar det även väldigt mycket om miljön. Ljuset, takhöjden, rummen. Jag trivs i stillheten som råder.
 
Jag gick långsamt igenom våning efter våning tills jag kom högst upp. Att kunna se alla stora konstnärers verk såhär är fantastiskt. 
 
Efter besöket på museum gick jag till Stadsbiblioteket, lånade massa böcker (bland annat Ajvide Lindqvist och är mycket pepp på det pag halloween snart!) och gick sedan på stan en stund. Fyndade sista-minuten-kläder precis innan Weekday skulle stänga då de hade loppis på övervåningen idag! Handlade även mat, som vanligt, och tog mig sedan hem.
 
Det blev en lång dag på stan - jättebra! Ikväll bestämde jag mig för att laga middag länge och njuta av det  och resultatet blev detta, inspirerat av fisksoppan jag drömmer om att få äta och saknar så. Alltså: en klassisk fisksoppa med aioli och krutonger (plus sallad), minus fisken. Väldigt gott dock, trots avsaknad av skaldjur och lax och så! 
 
Efter maten väntade disken och tvätten, samtidigt som jag hade hemmaspa för ansiktet med syror och masker, innan jag la mig i sängen nyss med glass och dryck i vinglas för att det känns lyxigare så. Lurar hjärnan haha. Dricker min nya upptäckt kombucha, och är antagligen sist med att joina klubben, men jag gillar det nu efter en kort invänjningsprocess denna vecka! Jag har precis läst en bok om antiinflammatorisk mat och livsstil så därav hela den grejen (samtidigt som jag äter en megastor skål glass lol).
 
Och prick just nu har jag det såhär. Rummet är bra mysigt om kvällarna med tända ljus. För att reflektera lite över dagen såhär innan jag somnar så blev det väldigt bra och fint ändå. Ångesten har typ hållit sig borta lite mer än under de senaste dagarna iaf då det varit hemskt. Jag har bara fått vara ledig och göra det jag gillar allra mest. Letat efter förundran. Det är viktigt enligt den där boken jag läst. Och jag tror på det ändå, för jag mår bättre om jag stannar upp och tar in det runtom mig, det vet jag ju. Ser allt det vackra här på jorden och inte bara rusar förbi det liksom. 
 
Nu ska jag sova, och imorgon väntar lite sista träning inför examinationerna som drar igång på måndag, och sedan ska jag hem till Jessan på eftermiddagen! Ska bli så mysigt, längtar. Godnatt. <3
 
vardag | |
#1 - - Angelica Wåhlin:

Låter som en otroligt fin dag! Jag gör väldigt sällan saker med mig själv nuförtiden, även om det faktiskt varit såå nyttigt för mitt mående tidigare.

Svar: Jo precis, det tror jag alla mår bra av egentligen! <3
Hej,

Upp