ÅR 2015

Jag tycker det är superfint med årssummeringar. Man förstår liksom att man har gjort något under året som gått ändå, så jag bestämde mig för att köra på det. Men VARNING! för att det lär eskalera. VARNING två: guldfiskminnet gör att jag knappt minns vinter/våren, men sen blir det bättre (hoppas jag). Och VARNING! numero tres: det här kommer bli långt. Alltså jätte. Men i kan få min fave spellista att lyssna på så länge! Tacka mig senare. <3
 
Januari
 Som sagt så är minnet vagt pga så länge sedan, men vi hade temavecka hårdrock på skolan och då såg jag ut såhär. Jag teamades ihop med världens ca bästa grupp någonsin, och vi körde 'Master of Puppets' med Metallica. Lyssna på den så inser ni det absurda i att jag sjöng den. På en scen. Inför människor. Hela skolan rättare sagt. Och jag hade så fruktansvärt roligt! Vi gick även på Clinic med Andreas Moe, jättefin stund, han är så himla grym.
 
Jag var också i Göteborg med musikallinjen, den musikalgrupp jag är med i på Örebro Kulturskola. Där fick vi bo på hotell (jag fick ett eget rum, kändes jättelyxigt och supervuxet), äta hotellfrukost och sjunga på GöteborgsOperan. Det är ju lite häftigt att ha gjort det ändå. Resten av tiden i Göteborg spenderade jag och musikalkompisen Elton med att gå runt och konstatera att Göteborg är bra fint. Jag föddes ju även i Götet så för mig betyder den staden ändå en del.
 
Vad minns jag mer från årets första månad? Ja...att det var kallt. Men soligt, för jag bar solglasögon varje dag trots vinter!
 
Februari 
På lovet åkte jag och mamma till London!!! Min allra första gång där! Vi gjorde allt sånt där turistigt som man ska göra: åt fish n' chips, såg Big Ben, London Eye och Tower Bridge etc etc. Vi besökte även Camden, vilket måste ha varit min favoritdel av det lilla jag hann se av det enorma London. Allt var fantastiskt fotovänligt där, det var liv och rörelse överallt, det fanns små stånd med mat från alla världens hörn, och världens coolaste men rörigaste marknad där det inte var svårt att tappa bort sig så att säga. Där fanns även det bästa fiket någonsin: Melissa. De hade pizzor, bullar, you name it, gjorda på någon söt deg som låter sååå äckligt inser jag nu men det var dröm iaf. En kväll var vi och såg på Wicked (musikal för er som ej vet) och det var det bästa jag sett i hela våra liv. Sverige, släng er i väggen typ. Vi åkte även till Universal Studios en dag pga Harry Potter tönt här. Fast till och med mamma tyckte det var jätteroligt, medan jag gick och tog kort på allt (förlåt mammas minneskort). Djuren från filmerna var även där då, så jag tog ca fulaste groupien med Hedwig någonsin, men det gör inget för det är coolt ändå. <3 
 
Ellen bästis råkade vara i London med sin mamma precis samtidigt, så vi träffades en kväll och åt middag. Jag snodde bilden på oss från Ellens instagram som jag efter många om och men hittade, så förlåt Ellen om du ser det här. Det är säkert olagligt också, haha. Sue me. (Kan dock länka din instagram här Ellen, narcissistisk som du är.) Ellen fyllde även myndig i februari vilket självklart firades och nu kunde hon gå på krogen utan mig. Precis som efter jag också fyllde 18 alltså. 
 
Resten av februari spenderades som januari, och på söndagarna hängde jag med manustöntarna på smått obekväma möten pga Johannes för att skriva manus till Stjärnparaden, en spexförening i Örebro som min gamla skola har, och jag har på något märkligt vis lyckats hänga kvar.
 
Mars
Mars är nog den månad som säger mig minst om det här året, plus att jag minns nada (</3). Livet rullade på, jag hängde med vänner i skolan, med Ellen så mycket som möjligt efter skolan, med manus på söndagarna, musikalgänget på tisdagar och däremellan sjöng jag en del. Snön smälte och våren var på väg. 
 
April
I månadsskiftet mars/april var jag i Turkiet, närmare bestämt Side, med min mamma och min bror Anton. Det var soligt och varmt även fast det var så tidigt på säsongen och ja, allmänt härligt, förutom att mamma blev sjuk sista dagarna... Vi spenderade dagarna på hotellet, i köpcentret bredvid, jag tog promenader på stranden och ibland tog vi de små trånga bussarna in till centrala Side för att strosa runt. Vi åt turkisk kebab (så mycket bättre än hemma) och provade på turkisk meze (typ turkiska tapas) på en supermysig restaurang. En dag var vi på utflykt och besökte en moské. Den var otroligt vacker, och kvinnorna var tvugna att ha en sjal över håret för att få gå in därav bilden. Senare samma dag åkte vi och besökte en skola, och barnen blev alldeles uppspelta när vi kom, de var ju inte så gamla. I samma by som skolan låg i fick vi gå hem till en äldre dam och dricka te. Jag tyckte inte om att vi skulle tränga oss på i någons hem, men när vi kom dit blev vi varmt välkomnade. Hon verkade tycka det var uppriktigt roligt att vi var där, kramade om alla och visade oss runt i hennes väldigt spartanska hem. Guiden berättade att hon hade boxats när hon var yngre, och i nästa stund reste sig tanten och visade oss några moves. Världens skönaste verkligen. Man får lite perspektiv också, när man såg hur enkelt hon levde men hur lycklig hon verkade vara. Bra mycket gladare än de flesta i Serige är.
 
Resten av april förflöt som mars, inte mycket förändrades. Men jag minns att jag mådde väldigt bra. Jag trivdes med allt liksom.
 
Maj
Den 21 maj fyllde jag 18, något som firades samma kväll på en av mina favoritrestauranger Pinchos här i stan. Det var en av de finaste dagarna det här året, fast någon skillnad kände jag ju inte precis rent åldermässigt. Att fylla 18 innebar inga diekta skillnader för mig, egentligen, mer än att jag nu fick internetshoppa och resa utan förälder typ. I present av mamma fick jag min underbara hängmatta som jag har över sängen nu, och blev så glad. <3
 
Denna månad hade vi också föreställning med musikallinjen. Den hette musikal á la carte, och vi sjöng, dansade, spelade teater och serverade mat, allt under samma förställning! Det var jätteroligt, mina vänner och min familj kom och kollade och musikalgruppen blev tajtare än någonsin. 
 
I skolan hade vi även vårkonsert, som hölls i Wadköping, och jag var glad när det var gjort. Maj var en ganska stressig månad med mycket musikplugg och saker som skulle läras in till föreställningarna med musikalarna, men det är då det är som roligast, när alla vill och kämpar tillsammans!
 
Juni
I juni fick vi sommarlov och jag var lycklig för att jag efter två år ändå gått ut ettan i gymnasiet, eloge osv. (Kan ta varför det blev så någon annan gång.) Vi var och köpte massa blommor till trädgården (älskar<3), jag hade massa tid att gosa med missen pga ledig 24/7 och tredje säsongen av Orange is the New Black kom ut vilket innebar att jag och Ellen spenderade en hel natt hemma hos henne i Odensbacken med att se alla avsnitt. Stjärnparaden hade även föreställning på Hjalmar Bergman Teatern, och i och med att jag hade varit med och skrivit manuset hängde jag där en helg. 'Tillbaka till framtiden' var temat, och man bara måste gilla stjärnparadens föreställningar. I slutet av månaden åkte jag och min lilla familj på en båttur med Cinderella över till Åland. Det var soligt och vi stod vid relingen och såg Stockholms skärgård försvinna.
 
Juli
Juli spenderade jag i trädgården med massa böcker och musik och en dag åkte jag och mamma upp till Stockholm för att gå på stan, äta sushi i Kungsträdgården och bara få lite omväxling. Mamma och jag åkte även ut i skogen ofta i Juli då blåbären var tidiga. Älskade att gå runt i lugnet utan alla stadsljud. Jag och körkorts-Ellen åkte på roadtrips till landet med fina soluppgångar också, och jag och pappa var på Putte i Parken där jag såg Loreen live och blev kär typ. I slutet av juli började min fyra veckor långa jobbperiod på USÖ (där jag nu fått timanställning), men det gjorde inte så mycket för kvällarna och mornarna var ljusa och jag var glad.
 
Augusti
Det här var min favoritmånad på hela året helt klart, trots att jag jobbade typ halva tiden. Jag var ute och plockade hallon i massvis, och under en promenad i Karlslund hittade jag min nuvarande favoritplats i hela Örebro. Så fint precis vid vattnet. Jag förflyttade även min läsning från trädgården ut till små platser runt Svartån och spenderade varje dag med att bokstavligen (pun intended) gå omkring på vägarna med en bok framför näsan. Min favorit blev 'Beloved' av Toni Morrison. Förvirrande men fantastisk, läs den om ni inte har något emot icke realistiska handlingar! I hörlurarna började även lugn musik spelas, något som aldrig tidigare hänt, och det här var min favoritspellista (dock lite updaterad sedan augusti). Jag fann under en kväll av läsning vid ån en bäverfamilj som jag sedan satt och iaktog varje kväll vid ån, så fint, innan jag gick hem och fortsatte läsa i ett mörkt rum med levande ljus. 
 
Den sista veckan av sommarlovet spenderade jag i Göteborg med pappa. Himlen var klar och Göteborg visade sig verkligen från sin bästa sida. Göteborg Kulturkalas var även i full gång, så på kvällarna var vi uppe på stan för att bland annat se Timo Räisänen vid Götaplatsen. Pappa har alltid bott i Göteborg tidigare så han kan verkligen staden och dess små gömställen vilket är jätteroligt, och veckan var supermysig.
 
Sedan började skolan, och jag började andra ring. Äntligen liksom. 
 
September
I september åkte jag och Ellen runt ännu mer i bil, och jag upptäckte tjusningen med att gå på konstutställningar vilket har hållit i sig. Gärna ensam. Vi fick i uppgift i skolan att skriva dikter om Open Art vilket jag gick in för helhjärtat. Tog kort på typ alla konstverk, analyserade och hade roligt. Ibland är det kul att man går estet. Jag jobbade även min första helg på USÖ vilket kändes bra, att ha ett extrajobb skadar aldrig. I september brann även himlen en kväll, vilket ingen som har Instagram lär ha missat om jag förstått det rätt.
 
Oktober
I oktober blev jag vegetarian, något jag velat bli i ingen vet hur länge men aldrig blivit pga villkoret hemifrån att jag då måste laga min egen mat. Har inte känt att jag har haft den tiden. Men tänker man så kommer det aldrig hända, för mer tid kommer jag ju aldrig få, och hitills har det gått väldigt bra tycker jag. Jag kan ju laga bättre mat än vad jag trodde iaf. 
 
På höstlovet åkte jag och några från klassen till Liseberg och sov på hotell också. Liseberg startade ju något nytt i år - Halloween på Liseberg - och allt var så genomtänkt enligt temat! Vi åt på en vegetarisk bufférestaurang inne på Liseberg som var fantastisk, sockervadden var lila och Helix var kul. Vi sov som sagt på hotell och åkte hem nästa dag. Resan i sig blev inte så jättelyckad, men så är det ibland även om det är synd.
 
November
Om augusti var 2015 bästa månad tar nog november priset som den sämsta. Jag mådde sämst och skolan sög. Jag insåg hur mycket passion och ambition betyder för mig, samt hur mycket jag stör mig på människor som saknar den. Klarar inte av det. Jag försökte fylla vardagen med fina stunder utanför skolan ändå och gick på en fantastisk konstutställning av Marja-Ieena Sillanpää på ÖBKH. Jag och mamma var i stadsparken en kväll när de tände marschaller och gjorde allt magiskt. Jag köpte också mitt älskade skåp i en andrahandsbutik här i Örebro och var därför tvungen att möblera om hela rummet. Under en veckas tid var jag också med i en dansföreställning med min dansgrupp. Föreställningen hette 'Snögubben' och hölls för barn. Det var jätteroligt, barn är en så tacksam publik verkligen! Jag plankade även äckligt mycket låtar i november, till vinterkonserten, och tyckte till slut inte att det, som jag annars älskar, var så kul längre.
 
Den sista helgen i november satte jag mig välbehövligt på ett tåg som tog mig till Stockholm för att hälsa på min vän Philipp som numera har en lägenhet där. Usch vad jag saknar honom typ jämt... Det var iaf den bästa helgen på länge. Att få prata med Philipp som är en människa som faktiskt tänker steget längre och är vuxen på så många sätt som andra i min omgivning inte är. Det var fint. Han är fin den där. Jag gick även på en dansföreställning på Stadsteater som hette 'Hold'. Som jag hade längtat efter att se den, här kan ni se trailervideon. Så vackert och SÅ duktiga. 
 
December
December skulle varit lika dåligt som november om det inte varit för att vi fick jullov. Varje morgon förgylldes dock av ett avsnitt ur julkalendern, och jag orkade på något sätt ta mig till skolan ändå. Jag julpyntade mitt rum, och det julpyntades på stan så att hemfärden från musikalen varje tisdagskväll blev lite finare. Till slut blev det ändå vinterkonsert, som hölls på Kulturhuset. Jag hade lagt ned så fruktansvärt mycket tid på den där konserten, men jag tyckte till slut inte det var särskilt roligt tyvärr. Det kändes jobbigt och sorgligt på något sätt. Jag njöt iaf lite när jag sjöng den låt jag valt. Jag hade mashat ihop Loreens 'My Heart Is Refusing Me' och 'Crying ut Your Name'. Jag sket i allt och bara sjöng. Sedan tog jag jullov. Bakade bullar, åkte till Stockholm en helg och firade sen julafton med mamma, mormor och lillebror. Mysigaste dagen.
 
Har även hunnit ta massa kort på min katt Felicia aka världens vackraste...
 
...och några på mig själv. Nu börjar raketerna avfyras utanför fönstret (lite tidigt?) och jag ska sminka till mig och sen kommer Ellen och hämtar mig, så drar vi till Johannes. Och med detta önskar jag er ett GOTT NYTT ÅR! Puss <3
 
årsresuméer | |
Upp