PÅ ÄVENTYR ANNANDAG PÅSK

Till skillnad från igår visade sig Skåne från sin bästa sida när jag vaknade imorse. Det var solsolsol, åh. Så jag tåg tåget till Malmö för att shoppa, äta och carpa dagen!
 
Spenderar mer tid på Hässleholms central än någon annan stans känns det som. Att jag frivilligt sätter mig på ett tåg så snart efter lördagens lagom långa tur tillbaks till Bjärnum går över mitt eget förstånd. Men vad gör en inte för att få se sin favoritstad bada i vårkänslor och sol? För idag, idag var det vår, på riktigt.
 
För nästan exakt ett år sedan var jag här, i Malmö, för allra första gången. Då åkte jag hjärtekrossad med mamma de dryga 5 timmarna söderut för att söka musikteaterutbildningen vid Östra Grevie folkhögskola. Efter att ha förlorat en kärlek fann jag dock en så mycket bättre just där - Malmö. Där, precis som nu, hade uteserveringarna redan öppnat, folk var glada och det kändes som en kommit utomlands. Precis så var det idag med. Lyx att jag bor cirka en timme från denna drömmiga stad nu, iallafall i två månader till. 
 
Ungefär då jag tagit den här bilden dog dock min mobil och här tar dagens riktiga äventyr vid. Eller, den dog inte, utan den bestämde sig för att göra en uppdatering vilket innebar att mobilen behövde starta om sig. Till detta kan tilläggas att jag inte kan min pin-kod i huvudet pga relativt ny lur, så där stod jag, utan mobil, själv, i Malmö. Min reaktion skrämde mig helt ärligt. Jag blev jättestressad och visste inte vad jag skulle göra för en kort stund där. Så beroende är jag tydligen av den där lilla grejen. Jag ville bara hem till pappret med min pin-kod så jag kunde få igång mackapären igen. Förvirrad shoppade jag någon timme eller två eller tre (bland annat baddräkten från Weekday högst upp i inlägget om just sådana om en skrollar ned lite här på bloggen, jättefin på!), åt falafel från Ammos som sig bör och gick sedan till Triangelns tågstation tidigare än planerat. Alla affärer började ju stänga med, röd dag och allt. Det visade sig att en fortfarande kunde köpa analoga tågbiljetter i automaterna 2k18 mvh supermodern människa som inte visste detta och inte trodde jag skulle komma hem. Jag har tydligen inte någon som helst verklighetsuppfattning, hejsvejs. Så åkte jag tåg till Hässleholm, helt utan musik, podd, eller alarm att kunna ställa in ifall jag skulle somna. Förstå vad hemskt!!! I-landsproblematik 101 och jag skäms över mig själv. Plus att jag skojar för så jobbigt var det (faktiskt) inte. Värre skulle det bli dock. Tåget till Hässleholm blev sent och jag missade min buss till Bjärnum. Jag såg den rulla ut från stationen men tänkte att det var lungt, det går ju tåg ett varje halvtimme. Men icke - det var ju RÖD DAG. Söndagens copycat. Summan av kardemumman: nästa tåg till Bjärnum skulle gå om 2! timmar! 120 minuter längre än vad jag ville vänta där och då, utan mobil, ingen bok, ingen dator, ingen musik, ingenting (lol). Paniken och den vilsna känslan var obehaglig. Det hela blev som ett experiment för min del. Hur klarar en sig på offentliga platser utan någon som helst stimulans på 2000-talet? Det är hemskt att ens behöva skriva så, eller att jag kände som jag gjorde, men just så ser ju mitt samhälle ut idag. Jag gick iallafall till City Gross och handlade längre än någonsin förr ställt till hur lite grejor jag kom ut ur butiken med. Jag promenerade i vårsolen. Jag iaktog människor på stationen. Såg solnedgången genom fönstret. Åt min kexchoklad med en sengångares tempo. Och mådde ganska bra. Väldigt bra faktiskt. Alldeles lugn i själen på ett sätt jag annars inte är. Jag såg saker runt mig som jag jag annars kanske missar för att uppmärksamheten är riktad någon annan stans. Jag såg helt enkelt hur livet pågick runt omkring och det var fint - om än väldigt långdraget för de där 2 timmarna ville aldrig ta slut. Det gjorde de ju dock till slut och nu är jag tillbaka i Bjärnum. Vilket äventyr det blev. Löjeväckande och ögonöppnande. Telefonrehab nu tack! Skrattretande det här med kollektivtrafik förresten. Så bra att den finns men det vore toppen om den kunde fungera smidigt ibland med. 3,5 timme från Malmö hem till Bjärnum. Jag hade lika gärna kunnat åka från Örebro på samma tid. Jaja, nu ska här kollas Youtube och sen ska jag sova, är mkt trött efter dagens strapatser, godnatt!
 
vardag | |
Upp