LAS PALMAS DAG 2

Hej! Som utlovat kommer nu skeppet lastat med ett till inlägg om resan! Här följer dokumentationen kring våra äventyr första heldagen på Gran Canaria!
 
Vi kunde prata genom våra fönster, fint! Ha möten och sådär.
 
Kolla vad fin utsikt från fönstret, tänk att bo så. Plus att en såg havet, dröm ändå. 
 
Mkt estetisk bild på ett mkt fint par!
 
Vi tog på oss våra mest semestriga, färglada kläder och gav oss ut för att göra gatorna osäkra på stan då himlen bjöd på gråa moln.
 
Åh, Las Palmas.
 
Vi hittade ett mysigt frukostställe där jag knappt fattade vad som var vegetariskt och inte men till slut fick jag en chrevrémacka med färskpressad juice och latte och annat för 4€. Bra ändå!
 
En massa fina färger på byggnaderna dock. Det är så kul att se städer och andra kulturer för jag kan uppleva att det händer så mycket mer. Det är lite rörigare, lite mer slitet, men det har lite mer karaktär. Eller så är en bara hemmablind!
 
Skeptisk pga. vädret lol.
 
Som de pensionärer vi strävar efter att bli slog vi oss ned på en uteservering, beställde in sangría, tog fram kortleken och spelade några parti Svarte Maja och Sjuan. Himla bra grej dock, det här med kort. Har spelats på tok för lite i mitt liv kan jag känna.
 
Planen för dagen var att utforska Las Palmas stadsliv eftersom vädret inte riktigt tillät strandhäng, och vi drog oss vidare mot vad vi antog var någon typ av stadskärna.
 
Ser så trist ut att vara så varmt klädda på solsemester men det var alltså ganska kallt i Las palmas denna dag. Alla var dock väldigt trötta efter strapatserna dagen innan så det gjorde inte så mycket där och då. jag var mest otroligt lycklig över att vi kommit dit över huvud taget!
 
Och vad spelar vädret för roll när omgivningen är såhär vacker?
 
Plus att sällskapet var väldigt fint!
 
Efter att ha gått runt i några timmar, ätit lunch på en uteservering (jättegod enchilada måste jag säga), hittat till ett köpcenter, gått runt där men utan att köpa något och kikat i lite andra butiker drog vi oss tillbaka mot hotellet igen.
 
Det fanns så mycket färgstarka blommor på Gran Canaria, och ni känner ju mig - jag klagar inte över det i första taget.
 
Kan en någonsin tröttna på havet? Jag tror inte det. Det är något så fridfullt med det. Stillhet, ljudet av vågorna mot stranden, nästan rytmiskt. Samtlidigt är det lite skrämmande med så stora vattenmassor kan jag tänka. En blir så fruktansvärt liten, på gott och ont. Ibland kan det vara skönt att känna att det finns något så mycket större än bara sitt eget lilla liv också.
 
Längst strandpromenaden arbeta ett gäng sandkonstnärer som var otroligt skickliga. Jag menar, titta bara. Hela dagen höll han på med denna. Vilket tålamod och vilken precision.
 
När vi kom till havet såg det dock ut såhär och vi bestämde oss av någon anledning för att försöka hitta de egentligen obefintliga solstrålarna och lägga oss på stranden en stund, så vi gick och handlade lite proviant, hämtade badkläder osv. på rummen och lade oss i sanden. Den var åtminstone varm, men det var inget annat, framför allt inte vattnet. 10 min sol fick vi kanske, men löjligt nog räckte det för att jag som inte smörjt in mig det minsta skulle bränna mig lite lätt. Känslig javisst.
 
Efter vårt korta och kalla strandhäng satte vi oss på hotellets takterass för att spela ännu mer kort i någon timme, med tjocka tröjor och jackor på oss igen.
 
Framåt 19 drog vi oss tillbaka till våra hotellrum, duschade och gjorde oss i ordning för att gå ut och äta. Eric hade letat upp tapasbarer sedan innan och vi tog oss till den med bäst betyg som var öppen och som kändes mest gemytlig och "spansk". Minst turistigt helt enkelt!
 
Svårt med belysningen därinne men det hindrade inte mig från att testa kamerainställningarna på mobilen. Felix har blivit offer för min kamera såså många gånger under denna resa lol.
 
Fina fina vänner. Det är så kul att jag kommit dessa två, Alicia och Alexandra, så nära nu under våren och vårshowsperioden!
 
Och vad som antagligen är en av livets bästa människor, Oskar. <3
 
Vi beställde in en massa tapas, vissa bättre än andra. Vegetarisk mat på Gran Canaria visade sig vara lite svårt ibland, mycket tomat och öns egna ost som påminde om mozzarella och halloumi i en kombination typ. Jag fick dock äta friterad ost denna kväll så jag var nöjd!
 
Efter maten gick vi ut med sikte på en klubb vi sett tidigare under dagen som skulle öppna 23 för att få dansa!
 
Vi klev in genom dörrarna och möttes av detta - en genuin salsaklubb. Paren dansade så nära, så intimt och var så otroligt skickliga. De följde varandra på ett sätt jag aldrig tidigare sett, nästan som om de var en och samma person. Vi beställde in varsin drink och satt mest och kollade, fröstummade. Vi försökte oss på att dansa lite men det gick väl sådär haha. Väldigt kul upplevelse dock! Las Palmas var väldigt speciellt under vår resa då vi inte såg några andra tursiter öht. Det var vi och spanjorerna, precis så som en vill resa. Då får en ju verkligen uppleva kulturen.
 
Innan vi gick och la oss stod vi i natten och blickade ut över havet och det var slutet på vår första dag under resan. Dagen efter hade vi bestämt oss för att hitta solen, då väderleksrapporten över Las Palmas såg dyster ut. Planen var därför att ta en buss till en annan strand en timme bort där det skulle vara klarblå himmel och strålande sol. Cliffhanger levereras här: Hur skulle det gå? Skulle vi finna den där solen? Fortsättning följer!
 
resor, vardag | |
Upp