MYKONOS

Igår var en mycket lång men ack så underbar dag! Vi vaknade tidigt tidigt för att gå ned till vägen och vänta på en buss i evigheter som inte tycktes komma men som gjorde det i sista sekund. Tidtabeller är inte Greklands starkaste gren så att säga. Med bussen åkte vi till Naxos stad för att hinna med färjan vid 09 som åkte mot ön Mykonos.
 
Mamma i väntan på bussen.
 
Här ser allt harmoniskt ut och hamnarna vi stannade till vid på vägen är ju helt fantastiskt fina, men så kul var inte hela resan. Den första halvtimmen var alla tvugna att sitta inne pga. vågorna och sjögången. Vattnet slog mot rutorna, vågorna tycktes enorma för mig, en man stod och delade ut spypåsar och det var helt tyst på båten. Alla var väll så rädda, inklusive mig där ett tag. Usch. Illamående blev jag dock inte, märkligt men skönt. Resten av resan var dock lugnare och efter 2 timmar nådde båten sin slutdestination - Mykonos!
 
 
Mamma åkte själv hit, till denna ö, då hon bara var 16 år och sedan dess har hon inte varit här. Lite trivia sådär. Hur mormor släppte iväg henne hit i 2 veckor då är för mig en gåta.
 
Havet här i Grekland är helt magiskt. Vattnet är alldeles kristallklart och vackert turkost, som på ett vykort.
 
Vi gick i land, men då vi inte vågat äta under båtresan med risk för åksjuka var vi väldigt hungriga så vi hittade första bästa frukostställe och slog oss ned. Eller, frukost och frukost. Jag åt denna glassbomb serverad i en megacroissant med massa choklad och strössel. Det var ungefär det jag var sugen på så det fick bli så, och jag var smått överlycklig. Godaste jordgubbssorbeten jag ätit, lätt.
 
Sen traskade vi runt i hettan på ön som om möjligt var ännu finare än Naxos. Allt var ännu vitare och kändes ännu mer grekiskt på något vis. Blommande träd, blå dörrar, vitmålade gator. Vi gick in i affärer med luftkonditionering för att svalka oss lite, tog pauser på bänkar i värmen och bara upplevde staden.
 
Det var generellt väldigt dyrt på Mykonos, vilket ön är känd för. Stora kryssningsfartyg lägger till där, plus lyxiga yachter och här semestrar filmkändisar från hela världen. Det märktes absolut, men vi hittade några butiker att spana i ändå och lite shopping blev det allt.
 
Och vad gör det egentligen, när miljön är såhär vacker? Vi gick mest bara runt och söp in atmosfären. Wow.
 
Jag hade på mig min nya byxdress i linne från Bershka som jag trivs väldigt bra i, men till och med den var för varm. Hade helst haft bara bikini på mig haha.
 
Insprängt bland alla små butiker längs med de smala gränderna låg ett och annat konstgalleri. Gemensamt för allt ihop var inspiration från det gamla grekiska riket.
 
 Så hamnade vi utan att vea riktigt hur vid de kända väderkvarnarna på ön. Perfekt placerade i blåst var de så vackra där uppe på en höjd över havet.
 
Dena del av ön kallas ofta "lilla Venedig". Byggnaderna stupar rätt ned i havet. Tänk att ha en balkong där.
 
Efter många timmar på ön, med drickapauser och efter att ha gått vilse x antal gånger i gränderna gick färjan tillbaka. Jag kan förstå att denna stad bygdes för att förvilla pirater förr i tiden, för det var omöjligt att hitta. Vindlande gränder upp och ned bland vita hus som alla såg identiska ut. Det har sin charm ändå. Båtresan tillbaka gick smärtfritt - jag sov i skuggan på en bänk nästan hela vägen och väl i Naxos stad åt vi middag vid hamnen innan vi åkte tillbaka till hotellet, helt genomslut och somnade tidigt för att sova länge. Men vilken dag vi hade, och vilken ö. Helt otroligt magisk. Men Naxos har en annan sorts charm och känns inte lika kommersiell vilket jag gillar mer men väldigt roligt att få gå i mammas fotsteg som hon tog för 38 år sedan! Och visst var Mykonos fantastiskt vackert, som att vandra runt i ett vykort.
 
resor | |
#1 - - Angelica Wåhlin:

Det ser helt otroligt vackert ut!

Upp