KOREANSK HUDVÅRD

Min hy har aldrig mått bättre än den gör just nu. Lord jesus. Jag vet inte om det beror på att jag stressar mindre och mår psykiskt väldigt mycket bättre, eller på all ny hudvård jag använder. Antagligen är det en kombo av båda. Jag har köpt massa nya produkter de senaste månaderna, men de från koreanska varumärken är de jag gillat mest, och därför är de typ det enda jag använder i nuläget. Jag har hört så mycket bra om just koreanska produkter men jag måste säga att jag är förvånad över skillnaden jag har sett - wow!                                                                                                                                                                                            
Först ut är Leegehaam, som nu bytt namn till Dr. Ceuracle. Skincity sålde ut alla deras produkter vid namnbytet och jag kom över dessa som jag nu ä.l.s.k.a.r. Till vänster är en cleansing gel, som då den appliceras på huden smälter till en oljeliknande konsistens (som är något svår att förklara). Tar bort lätt smink superbra och är otroligt skön att ta bort med en varm, fuktig handduk efteråt. Till höger är en emulsion, en typ av produkt vi i väst kanske inte använder så mycket (än). Den är som en blandning av ett fuktgivande serum och en dagcreme. Ger fukt på djupet och bra att lägga på innan spf på morgonen. Gemensamt för dessa är dock framför allt doften. Herre vad jag gillar den. Doftar milt och fräsht och bara jättegott.                                                                                                                                                                                               
Mer från Leegehaam (Dr. Ceuracle). Dessa testade jag först från märket och de blev två holy grail-produkter från första användning. Det jag numera söker i min hudvårdsrutin är inte längre produkter som mattar ned och tar bort det blanka, utan produkter som ger huden ett hälsosamt glow och får den att se frisk och pigg ut. Det får en av dessa. Världens minsta flaska med ett propolis-serum som jag använder några droppar av på kvällarna. Den ger som sagt ett glow, jämnar ut hudtonen, gör huden klarare osv. Allt jag vill ha i ett serum med andra ord. Dagcremen är också fantastisk. Återigen är doften fantastisk, nästan som honung. Cremen är ganska tjock i konsistensen men den smälter nästan på huden. En ser så himla hälsosam ut efteråt. Dessa två kommer jag köpa om och om igen.                                                                                                                                                                                  
Denna fick jag faktiskt i min sista lucka i Skincitys julkalender förra året, perfekt precis innan resan till Karibien. Det är en återfuktande sleeping mask i gelformula från Klairs som är sådär bouncy och som en får skopa upp med en liten spatel. Den är otroligt skön på huden, dofter fräscht, svalkar, och en vaknar nästa morgon med så klar och återfuktad hy. Perfekt efter en dag i solen! Jag använder den 2-3 gånger i veckan.                                                                                                                                                                                                     
Mer från samma märke. En fuktgivande toner som är något tjockare i konsistensen och som doftar som ansiktsmasken ovan. Otroligt skön. Den första tonern jag testat som är märkbart återfuktande direkt faktiskt. Sedan har vi Klairs berömda blue calming creme, som beskrivs som en lugnande kräm att lägga på irriterade områden, t.ex. då en bränt sig i solen eller där en bara vill lugna huden i allmänhet. Den här använde jag häromdagen då jag brände upp pannan och nästippen och nästa morgon syntes inga spår av det brända i ansiktet. Nästan som magi.                                                                                                                                                                                                                          Som jag älskar hudvård. Jag har börjat göra min kvällsrutin i sängen framför en serie med en stor skål varmt vatten och linnehanddukar att skölja ansiktet med. Det är så mysigt och den enda stunden på dagen då jag alltid är helt lugn och verkligen tar tid för mig själv. Som en daglig stund av terapi och meditation nästan. Det pratade iaf jag och kuratorn på ungdomsmottagningen om, hur viktig den stunden är för mig just för att den ger mig så mycket lugn i vardagen. Det tycker jag är fint.                                                                                                                                                                                      Utöver dessa produkter har jag självklart kvar favoriter från Paulas Choice, Peter Thomas Roth, Origins, Lush m.fl. som permanent står i badrumsskåpet, men jag måste säga att koreansk hudvård har imponerat på mig. Det är så häftigt när en ser skillnaden. Kul att vi får tag på det i Sverige med, alltihop via Skincity. Jag är så nöjd med att ha börjat hitta produkt efter produkt som jag gillar så pass mycket att jag kommer köpa om den. Då vet en att det fungerar.                                                                                                                                                                                          
hudvård & andra produkter, nya saker | |
Upp