PAS1

Hej fina ni från en glad tjej som idag gjort sin sista examination för år 1 på PAS - en salstenta i musikalhistoria på 3 timmar och vi har nu äntligen sommarlov! Eller, först väntar avslutning, fest och middag imorgon, bara fira hela dagen, sedan är det sommar och lov och sånt härligt. Vi behöver det nu. Det har varit ett långt år och jag behöver en paus, även om jag älskar PAS och mina lärare mer än vad jag trodde var möjligt. Och jag har trots kass psykisk hälsa under stor del av året faktiskt godkänt i allt - WOW. Det har varit det tuffaste skolåret jag någonsin haft och jag är så stolt att det gick vägen trots det till slut. Jag har lärt mig så otroligt mycket i år, om mig själv, ja, men mest i det vi utbildar oss inom. Det är en skön känsla - det är ju ändå därför jag utbildar mig. Fatta hur många timmar jag stått vid balettstången och vilka resultat det har gett. Jag som aldrig dansat balett innan? Hur många timmar jag faktiskt övat sång och hur mycket stabilare jag är rent tekniskt nu, och hur mycket bättre min röstkondition är - jag börjar känna mig tryggare och jag inser hur mycket jag kan göra med min sång bara tekniken finns där. Det är coolt. Och som jag lärt mig i teater. Det kanske är det största för det har gett mig så mycket i andra ämnen. Jag har lärt mig våga mer där, lärt mig improvisera, kasta mig ut, och nu i slutet av året kunde jag öva min långa, tunga monolog med Markus helt oförberedd på golvet och tycka det var såså kul, inte ett uns jobbigt. För ett år sedan hade jag knappt velat göra det alls. För 2 år sedan hade jag inte gjort det, punkt. Tänk vilken stor utveckling det är. Steppen är även det helt stört - jag kan ändå säga att jag kan steppa nu? Och jag är rätt cool i streeten? Och min teknik är mycketmycket bättre i jazzen, jag vill knappt se på videosarna från första veckorna, men det är häftigt att kunna känna så, att kunna se hur mycket bättre en blivit och hur allt slit ändå lönar sig. Fy bubblan vad jag lär mig och vad tacksam jag är till mig själv, min kropp, mina lärare och min skola. Och oj vad taggad jag är på att börja tvåan sen då? Vi är klara med de flesta grunderna nu, och kan börja jobba med alla projekt. Dansprojektet. Duetter. Interprett. Musikalnummer. Showprojektet. Mini-musikalerna. Och en massa mer. Åh vad kul!                                                                                                                                               
Bilderna är från 1,5 vecka tillbaka då vi hade våra sista dansklasser i balett (min balettlärare är så cool? Oj vad jag kommer sakna Kirsi i tvåan...), street och jazz (och oj vad jag kommer sakna Jenny </3). Utklädningsdag med tema pyjamasparty, roliga hattar respektive sommar och sol. Det var en fin dag och vilken fantastiskt fin och öppen klass jag har. Vilken tur jag haft som hamnade just här och det borde jag tänka mer på. Att få vara i en grupp som funkar så pass bra ihop som vi gör är absolut inte en självklarhet. Vi vågar ta plats, finns där för varandra, vi lyssnar och vi vågar dela med oss av oss själva. Och vilken talang som ryms här också! Ibland blir jag mållös när jag ser mina klasskamrater framföra något. Det är SÅ inspirerande. Att få omges av det varje dag är nog få förunnat. I denna grupp har jag några av mina bästa vänner som jag är så glad åt, men hela den här gruppen människor är även den jag skrattar mest med, delar mest tid med och därför är jag så glad att de gör all den där tiden tillsammans med dem sådär extra bra. Tack för år 1 på PAS, nu är det två år kvar och i augusti blir jag PAS 2:a!                                                                                      
vardag | |
Upp