TIPS: KINESISK KÅL

 
Här kommer recept på ett supertillbehör/sidorättsalternativ/hur du nu vill äta det här, som jag provade på igår. Plus att det var jätteenkelt, alltid bra när det kommer till matlagning enligt moi. Det stavas iallafall kinesisk kål, som jag sedan stekte till med lite smaker från det asiatiska köket! Det finns en massa olika sorters kål från Kina (uppenbarligen) och den som fanns på vår Willys kallas Nada tror jag, efter lite detektivarbete på Google (?). Pak Choi är ju en annan variant som förövrigt är lite för roligt att säga. Pak Choi. Hehhe.
 
Till det här lilla tillbehöret behöver du:
 
➪ Någon typ av kinesisk kål såklart, tänk typ 3 blad per person
➪ En stor bit ingefära
➪ En vitlöksklyfta
➪ 2 teskedar soja
➪ 1/2 tesked sesamolja (överdoserna INTE)
➪ Sesamfrön
 
Jag började med att rosta sesamfröna, de smakar mer då. Jag gjorde det i en torr panna förresten, på medelhögvärme, de är enkla att bränna så var försiktig och så.
 
Steg två bestod av att pressa vitlöken och riva ingefäran för att sedan fräsa dessa i lite olja. I det här hade jag sedan helt enkelt i kålen (efter att ha sköljt den såklart!) i stekpannan. De tar väldigt stor plats så om en gör till massa människor behöver en antingen en massa stekpannor eller göra det här i flera omgångar. En kanske kan göra flera i samma stekpanna också, men det testade jag dock aldrig..? Det kan ta en stund innan kålen får lite färg också, så även om det känns konstigt att lägga stora blad i en stekpanna, så väntade jag bara. 
 
När jag vänt på kålen och den hade blivit lite mjuk men fortfarande var spänstig, för att använda fancy kock-språk, körde jag i sojan och sesamoljan (jag upprepar: överdosera ABSOLUT INTE, det är väldigt äckligt, tro mig), vände på bladen några gånger, och hävde sedan massa sesamfrön över alltihop. Voilá!
 
Säkert perfekt till fisk och biff och sånt, men här äts inget sånt så jag åt det tillsammans med bland annat halloumi, mums!
 
 
mat och recept | |
Upp