FLÄDERSAFT

Under en promenad för några veckor sedan här kring min gata hittade jag en fläderbuske. Så en kväll förra veckan gick jag ut med korg och sax till nämnda buske för att kunna koka saft på blommorna.
 
Fläder är så vackert.
 
Plockade med lite rosor att slänga ned i saften också och kom till slut hem med detta blomberg.
 
Sköljde faktiskt blommorna först då de växt så nära en väg. Kändes bäst så.
 
Sen var det bara att skiva upp 3 citroner, ta lite fina bilder...
 
... och koka upp vatten, socker och citronsyra. Jag har aldrig gjort saft innan men jag måste säga att det var otroligt enkelt. 
 
Sen varvade jag blommorna och citronskivorna i min största kastrull.
 
På med vätskan och in i kylskåpet i 3 dygn.
 
Efter det såg saften ut såhär!
 
Jag silade saften 2 gånger genom finmaskig sil och en linneduk.
 
Och resultatet blev mängder av saft. Fick fylla alla flaskor jag hittade i skåpen här hemma haha. Och god blev den med!
 
Av citronskivorna som nu legat och marinerat med flädern i några dygn kokade jag marmelad - inget svinn här inte. Jag hackade bara ned dem, och kokade ihop med lite geleringssocker - voila!
 
Mitt råd till er: koka mer saft! Det ska jag göra hädanefter. Dricker ju dessutom orimliga mängder flädersaft redan innan detta så passade ju bra att jag kunde göra min egen!
 
 
vardag | |
Upp