THE ORDINARY

Jag har under några månader inte köpt någon hudvård till mitt lilla ansikte what so ever. Kan ni tänka er? Så hemskt. Tanken har dock varit att rensa ut (den enorma) mängden produkter jag haft, framför allt från Lush - sånt som behövs göras då och då kanske. Nu börjar dock förrådet sina (äntligen!) och jag ser fram emot att få lägga en beställning på massa svindyr och fantastisk hudvård från Skincity, gu så bra. Kroppsvården låter jag dock Lush sköta, alltid. Vill testa nytt och skämma bort mig själv när det kommer till fejset dock. Så gick jag förbi HM häromdagen där de hade fått in tonvis av nya produkter från ett märke jag bara sett på nätet innan - The Ordinary. Deras hudvård är fokuserad på en massa syror till ett tillgängligt pris, och att jag inte köpt hudvård innebär ju inte att jag inte konsumerat en massa massa info kring det. Podden Under Huden med Kakan Hermansson kan ju till exempel vara bland det bästa jag vet att lyssna på just nu, samma avsnitt om och om igen på repeat. Så fanns alla de där syrorna där och jag kände att jag var tvungen, trots att det är sommar och en ska vara försiktig med att syra ansiktet pga all sol. Men jag kan allt vara försiktig
 
Två små flaskor fick följa med mig hem. Gillar förpackningarna, de känns så mycket NO i högstadiet, labbsalar och kemi och allt sådant. En känner sig som en väldigt vetenskaplig person där i badrummet. Flaskan till höger, med den ljusa vätskan, innehåller en 2% lösning av salicylsyra som ska appliceras morgon och kväll efter toner, innan produkter med fukt, för att förebygga orenheter - precis det den syran gör allra bäst! Den ska även ge en jämnare hudton osv. Lösningen är något geléaktig i brist på bättre beskrivning och doftar svagt kemiskt vilket av någon märklig anledning får mig att känna att den verkligen kommer göra något. Jag skulle dock inte ha den i ansiktet om mornarna då en ska ut i solen hela dagen, och absolut inte nu på sommaren, oavsett hur mycket spf jag kletat på mitt ansikte (vilket en självklart gör varje dag året om oavsett väder ändå!). 
 
Denna är jag mest taggad på. En blodröd vätska fullproppad med AHA-och BHA-syror. Gah vad kul! Till skillnad från den andra produkten är detta en peeling som enbart ska användas 1-2 gånger i veckan. Den ska appliceras som en mask och sköljas av inom 10 minuter för att även den arbeta mot orenheter, men kanske framför allt ge lyster. Hejdå till mekanisk peeling känner jag. Jag har redan använt den en gång och den kliade och stack till lite på huden sådär som en vill. Nörderi jajemän. Det såg även ut som en smetat in ansiktet i blod, alltid en bonus. Det är dock bara pigment från svart morot. Tror jag. En måste dock vara extremt noga med solskydd efter användning av sådana här produkter, det går inte att trycka på nog, särskilt som jag använder både toner och rengöring med syror i som komplimenterar hudvård som denna. En sådan här peeling kanske inte ska användas då en ska ligga i en solstol följande dag med andra ord. Men kul med lite nytt i badrumsskåpet! Mammas marmorbord är förresten guld värt och bör användas oftare.
 
hudvård & andra produkter, nya saker | |
Upp