DÍA TRES

Las Palmas dag tre, let´s go!

Vi åt frulle på samma ställe som dagen innan, något vi skulle komma att göra prick alla dagar under hela resan!

Himlen såg helt ok ut men då väderleksrapporten såg något dyster ut bestämde vi oss ändå för att styra oss mot andra sidan ön.

Tur var väl det kasnke för en halvtimme senare såg himlen ut såhär.

Vi hittade till busstationen, förstod på något vis vilken buss vi skulle ta, för att sedan åka dryga timmen mot Playa del Inglés - där sol hade utlovats!

Lyckliga gänget när vi kom dit och det äntligen kändes som om vi faktiskt var på solsemester! När en valt fel sida av ön att bo på lol. Vi var dock glada att vi bodde i Las Palmas där det inte var några turister och vi fick traska runt bland lokalbefolkningen - på Playa del Inglés såg vi turister efter turister och omgivningen var därefter. Sol hade de dock, i mängder, och varmt var det!

Plus en jättefin strand, blått hav och perfekta vågor.

Drömmen att välkomnas av detta när en kommer hem ändå!

Vi badade det första vi gjorde - kall chock i början men sedan var det jätteskönt, fint med havet! - och sen låg på stranden i några timmar, smörjde in oss stup i kvarten, brände oss ändå och fick väl lite smått solsting allihopa. Killarna gick iväg på äventyr och kom tillbaka med drinkar till alla. Pina Colada, livets drink - men lite väl stark där i hettan. Dumt att dricka alkohol när en legat i solen utan mat i massa timmar om vi säger så.

Hur snygga vänner har en inte?

Något illamående och snurriga gick vi och åt lunch precis vid stranden, iklädda våra tröjor såklart. Kul att smälta in osv. Jag åt margarita, per usual. Som sagt - lite svårt med vegetarisk mat på Gran Canaria.

Andra åt detta. Kan sakna skaldjur och fisk rätt mycket faktiskt.

Efter maten begav vi oss på ett annat äventyr, mot sanddynorna som låg bredvid stranden. Helt knäppt men rätt som det var klampade vi runt i något som inte kan liknas vid något annat än en öken.

Jättevarmt, jätteblåsigt och sand precis överallt, men ganska häftigt ändå!

Töntarna hade photoshoot på sanddynorna och såg mest ut som ett random smålöjligt coverband eller så.

Himla fin bild! Cred till Alexandra.

Vi såg enbart två personer till i den där mini-öknen. De såg ut att ha kämpat sig genom den i sju svåra år dock haha. Det gjorde vi med dock efter bara en halvtimmes vistelse. Kanske mest Alexandra.

Fina t-shirtarna som ni här kan se lite närmre. Det är alltså fula bilder på alla i sällskapet med texten "Las Palmas 2k18". Tufft och så. Felix överraskade oss med dem under en tapaskväll vi hade veckan innan resan!

När vi kom tillbaka till våra handdukar som Alicia vaktat hade dock kaos utbrutit då det hade börjat blåsa något fruktansvärt. Alla våra grejer hade flugit åt alla håll och stackars Alicia hade sprungit runt där och försökt få tag på allt igen, så vi packade ihop och drog oss mot bussen.

Dagen på Playa del Inglés var jättelyckad - lagom brända och utmattade av solen! Då vi tog bussen tillbaka lyckades vi dock gå av på fel hållplats, en bra bit från vårt hotell, och fick ta en annan buss och krångla. Tur i oturen dock, för detta gjorde att vi hittade en matmarknad precis vid vårt hotell där vi bestämde oss för att äta senare!

Tillbaka på hotellet i Las Palmas vilade vi en stund innan vi träffades på takterassen för att förfesta lite innan vi skulle ut och käka för att senare försöka hitta till stället där våra jämnåriga i Las Palmas hängde. Himlen var magisk däruppe. Himlen är alltid magisk.

Matmarknaden hade massa olika tapas, så himla mysigt. Så kunde en beställa från de olika små diskarna och sitta tillsammans!

Återigen: svårt för vegetarianer. Mycket ost och tomat på denna resa! Jag fattade inte vad jag beställde in och till slut kom servitören - som jag för övrigt blev bundis med - ut med något vi trott var omelett men som visade sig vara en spansk efterrätt, lite som ostkaka fast kall och sötare. God faktiskt! Knepigt dock när en förväntat sig mat haha.

Mätta och belåtna gick vi till en bar inne på "marknaden" som hade jättecoola drinkar på menyn. Någon var med avokado i, en annan med aloe vera osv.

Alla drinkar visade sig serveras superfint med! Titta bara!

En drink kom till och med i en plastpåse - himla originelt!

Jag beställde in en drink med jordgubb och balsamvinäger. Två av mina fovvogrejer på denna jord så det kunde inte bli bättre!

Efter drinkarna tog vi två taxis till gamla stan i Las Palmas dit vi blivit tipsade om en ville gå ut. Där var det dock inte alls som hemma, utan alla stod utanför små barer, på gatan, och bara pratade. Ingen musik, nada. De drack lite, åt tapas och hade det bra, så vi gjorde detsamma i några timmar, innan klubben vi skulle till öppnade - vid 01, så olikt Sverige, men häftigt att få uppleva. Den hette Paper Club och där dansade folk i alla åldrar, gärna pardans, och en respekterade varandra på ett annat sätt en vad jag kan känna att en gör här hemma om en går ut. Allt var så himla kul, jättefin kväll! En kväll då jag för första gången kände mig något påverkad, om än lite. Spännande ändå, men inget jag tyckte om egentligen.

Vid 04 tog vi taxi tillbaka till hotellet, men hann med ett dopp i havet - lagom svalt - och lite häng på takterassen innan vi somnade, mkt trötta. Bra dag!